  • Data: 2004-08-09 09:34:31
    Temat: Re: prawo pracy, ZUS i KRUS
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Sun, 8 Aug 2004, thelion wrote:
    [...]
    >+ Przepraszam, nie sprecyzowalem
    >+
    >+ Chodzi o to ze w tym momencie ukonczyla ona 55 lat i zgodnie z prawem mogla
    >+ przejsc na wczesniejsza emeryture. Ale ZUS nie chce jej przyznac bo w
    >+ listopadzie nie wplynela do nich skladka i uznaje ze skoro nie pracowala w
    >+ tym czasie

    Mi się zdaje że ktoś (ZUS ?) tu namieszał :>
    Są IM*H*O dwie różne sprawy:
    - uzyskanie przychodu; rzeczywiście, przychody "osobiste" (w tym ze
    stosunku pracy) zalicza się w miesiącu otrzymania, z czego wniosek
    że może istnieć przepis pozwalający uznać że w listopadzie twoja
    mama miała przychody i coś-tam jej się nie należy - zależnie od
    tego jak zapisano w przepisach
    - świadczenie pracy podlegające pod ubezpieczenie. Świadczenie miało
    miejsce w innym czasie niż otrzymanie dochodów, i jak na mój rozum
    nikomu nic do tego :) Jaki jest warunek do uzyskania owej emerytury:
    PRACOWAŁA czy UZYSKIWAŁA DOCHODY W ROZUMIENIU USTAWY O PODATKU
    DOCHODOWYM ? (ja nie wiem :))
    Co do zasady ubezpieczonym jest *pracownik* a nie *pobierający
    wynagrodzenie za pracę* - składkę "od pensji" pracodawca odprowadza
    w momencie jak zapłaci (jak zapłaci kwartał później to wtedy :>),
    ale to NIE ZNACZY że ZUS może odmówić wypłaty chorobowego "bo
    pensji nie było" !

    Hm... może spytaj (w szczególności o ten niuans) na .podatki - ZUS
    to parapodatek i bywa tam "opracowywany"...

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS)