-
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!news.man.poznan.pl!newsfeed.pionier.net
.pl!2.eu.feeder.erje.net!3.eu.feeder.erje.net!feeder.erje.net!feeder1.feed.usen
et.farm!feed.usenet.farm!feeder.usenetexpress.com!tr2.eu1.usenetexpress.com!81.
171.65.13.MISMATCH!peer01.ams4!peer.am4.highwinds-media.com!news.highwinds-medi
a.com!newsfeed.neostrada.pl!unt-exc-02.news.neostrada.pl!unt-spo-a-01.news.neos
trada.pl!news.neostrada.pl.POSTED!not-for-mail
From: "J.F." <j...@p...onet.pl>
Newsgroups: pl.soc.prawo
References: <s0te6f$350$1@news.icm.edu.pl> <s117lq$l6f$1@news.icm.edu.pl>
<zd6e4bcrs36n$.1j6utqn739fn6$.dlg@40tude.net>
<6034f790$0$24051$65785112@news.neostrada.pl>
<g4hZH.313927$gCM7.280797@fx02.ams1>
<1...@4...net>
<a0mZH.70587$0C_8.56095@fx11.ams1>
In-Reply-To: <a0mZH.70587$0C_8.56095@fx11.ams1>
Subject: Re: prawo konsumenta
Date: Wed, 24 Feb 2021 11:21:27 +0100
MIME-Version: 1.0
Content-Type: text/plain; format=flowed; charset="utf-8"; reply-type=original
Content-Transfer-Encoding: 8bit
X-Priority: 3
X-MSMail-Priority: Normal
Importance: Normal
X-Newsreader: Microsoft Windows Live Mail 16.4.3528.331
X-MimeOLE: Produced By Microsoft MimeOLE V16.4.3528.331
Lines: 136
Message-ID: <603628a8$0$545$65785112@news.neostrada.pl>
Organization: Telekomunikacja Polska
NNTP-Posting-Host: 83.30.120.186
X-Trace: 1614162088 unt-rea-a-02.news.neostrada.pl 545 83.30.120.186:63302
X-Complaints-To: a...@n...neostrada.pl
X-Received-Bytes: 5950
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.soc.prawo:807619
[ ukryj nagłówki ]Użytkownik "Marcin Debowski" napisał w wiadomości grup
dyskusyjnych:a0mZH.70587$0...@f...ams1...
On 2021-02-24, J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:
> Dnia Wed, 24 Feb 2021 00:27:56 GMT, Marcin Debowski napisał(a):
>> On 2021-02-23, J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:
[...]
>>>>>Poczytaj tu:
>>>>>https://prawakonsumenta.uokik.gov.pl/reklamacje
/rekojmia/
>>>>>IMO korzystający z rękojmi musi wskazać wadę towaru, której nie
>>>>>dostrzegł w chwili kupna. Tzn. nie wystarczy stwierdzić że
>>>>>zegarek
>>>>>nie
>>>>>działa, trzeba wykazać że niedziałanie to skutek ukrytej wady.
>>>
>>>> Musze przyznac jedno - przepisy nic nie mowia o przypadku
>>>> zepsucia juz
>>>> po zakupie.
>>
>>> Bo przepisy nie dotyczą zepsucia po zakupie. Przepisy mówią o
>>> sytuacji,
>>> gdy coś co manifestuje się w określony, niepożadany sposób po
>>> wydaniu
>>> towaru wynika z wady, która w towarze już siedziała. Jeśli coś się
>>> "psuje"
>>> mimo, że towar nie ma wad (jest zgodny ze specyfikacją) to psuje
>>> się bo
>>> towar jest np. niewłaściwie uzytkowany.
>>> Jesli np. urwie się klamka w samochodzie to są dwie możliwości:
>>> 1) coś było nie tak z tą klamką już w momencie zakupu (jakies
>>> peknięcie,
>>> gorszej jakości materiał etc.)
>>> 2) ktoś za nią szarpnął tak, że mimo, że wszystko było ok, sie
>>> urwała.
>
>> Plus cala masa przypadkow niewyraznych - np lakier z klamki oblazl
>> ...
>> ale 10 lat po zakupie.
>
>> W sumie - wina konsumenta, nie umowil sie na konkretna trwalosc.
>Ustawodawca najwyraźniej przyjął, że jeśli wada manifestuje się
>szybko
>(rok) to coś musi byc na rzeczy, a jeśli później to już różnie być
>może
>a i zwykle przedmiot uzytkowany jest już z lekka nadwyrężony,
Albo ... ustawodawca nic nie przyjal w kwestii zepsucia sie towaru,
tylko przyjal w kwestii niezgodnosci z umowa :-)
Jest tez wersja trzecia - ustawodawca sam nie wie co przyjal, kazala
unia przyjac, takie przepisy, to przyjal :-)
>>>> Wydaje sie, ze do tego sluzy gwarancja (jakości).
>>
>>> Jakość to synonim zgodności z umową czyli z pewną specyfikacją
>>> zadeklarowaną przez sprzedawcę/producenta.
>
>> Tylko ze producent czesto unika tej deklaracji w sposob jawny,
>Są jeszcze cechy typowe dla danego typu towaru. Nie potrzeba
>deklaracji,
>że samochód powinien móc jeżdzić.
Ale jak dlugo?
Wiadomo, ze samochod sie kiedys popsuje i przestanie jezdzic, ale jak
to bedzie poltora roku po zakupie i 15 tys km ... to chyba za szybko ?
>> natomiast wystawia gwarancje ze towar naprawi w ciagu np 2 lat w
>> razie
>> usterki.
>
>> Telewizor to ile lat ma grac? Lodowka?
>> Komputer? Czy chocby twardy dysk w nim.
>
>> Albo np drukarka - ile stron ma wydrukowac?
>
>> A klamka w samochodzie ile otwarc normalną siłą ma wytrzymac ?
>Bo tego sie nie da rozsądnie ogarnąć. Tzn. można zdefiniować, ale
>problem z wykazaniem przyczyny usterki (lub nieprawidłowego
>użytkowania)
>może być potęzny i zwykle jest to ekonomicznie nieopłacalne, więc MZ
>dobrze jest jak jest - zakup/sprzedaż na zasadzie ryzyka z języczkiem
>u
>wagi przesunietym z lekka w kierunku ochrony konsumentów.
Bo konsument glupi. Bylby madry, to by kupowal tylko z 5 letnia
gwarancja :-)
>>>> Gdzies tam jeszcze jest sprawa, ze klient nie ma obowiazku
>>>> sprawdzac
>>>> towaru w dniu zakupu - moze sobie towar czekac 3 miesiace nie
>>>> uzywany,
>>>> a potem klient stwierdzi, ze nie dziala.
>>
>>> Konsument tak. Niekonsument, niekoniecznie.
>
>> To sprzeda konsumentowi i przejda na niego uprawnienia :-)
>A na sprzedawce obowiązki.
Ale przechodnie :-)
>>>> Bo od chwili stwierdzenia wady jest juz tylko krotki termin na
>>>> reklamacje.
>>>
>>>> Tylko ... co zrobic, jesli zegarek ma np wyrazne slady uzywania,
>>>> a
>>>> jakis ambitniejszy sprzet to moze miec liczniki czasu uzywania.
>>
>>> Tzn?
>
>> Tzn moze byc problem powiedzenia "sprzedali juz uszkodzony".
>> Tzn powiedziec mozna, ale serwisant sprzedawcy powie "licznik pracy
>> pokazuje 500h".
>To wtedy problem sprowadza się, czy te 500h mieści się w typowym
>użytkowaniu konsumenckim i jesli tak to pozamiatane.
Ale ale ... czy jest gdzies zapisane, ze ma sie to miescic w "typowym
uzytkowaniu konsumenckim"?
A to "typowe uzytkowanie" konsumenckie telewizora czy pralki, to ile
ma trwac?
Bo ja bym powiedzial ... tyle, co gwarancja, a reszta to juz ile
wyjdzie :-)
>> Ta ... nie dosc, ze sprzedali uszkodzony, to jeszcze uzywany :-)
>Trzeba było dostarczyć taki bez wad :)
Ale dostarczono sprawny - 3 miesiace chodzil :-)
J.
Następne wpisy z tego wątku
- 24.02.21 15:00 ąćęłńóśźż
- 24.02.21 23:40 Marcin Debowski
- 25.02.21 14:30 J.F.
- 26.02.21 02:24 Marcin Debowski
- 26.02.21 09:20 J.F.
- 26.02.21 13:36 Marcin Debowski
- 26.02.21 14:05 Olin
- 26.02.21 16:05 J.F.
- 27.02.21 03:51 Marcin Debowski
- 27.02.21 04:45 Marcin Debowski
Najnowsze wątki z tej grupy
- Kto ma PRAWNĄ rację? poseł KO mec. R. Giertych v. mec. B. Lewandowski
- Trump-2 JUŻ bardzo łaskawy [1_500 ułaskawień skazanych za Bidena za "Kawkę na Kapitolu"]
- mandat za śmiecenie
- Urlop na pierdel
- Re: Prezydent Trump v. 14-sta poprawka do konstytucji USA
- oferta na ubezpieczenie OC życie prywatne
- e-doręczenia
- Zbieranie podpisów przed sklepem
- cenzura internetu
- ulaskawienie
- Kto wytłumaczy "głupiemu" prezydentowi Dudzie wielką moc prawną "dekretu premiera" TUSKA? [(C)Korneluk (2025)]
- Natalia z Andrychowa
- Re: Bodnatura BARDZO tanio wyceniła Owsiaka. HAŃBA!
- CYA: Minister Finansów odbija piłeczkę do PKW :-) [obiektywny brak możliwości wykonania wewnętrznie sprzecznej uchwały]
- Komendant odszedl z hukiem
Najnowsze wątki
- 2025-01-27 Kto ma PRAWNĄ rację? poseł KO mec. R. Giertych v. mec. B. Lewandowski
- 2025-01-26 Trump-2 JUŻ bardzo łaskawy [1_500 ułaskawień skazanych za Bidena za "Kawkę na Kapitolu"]
- 2025-01-25 mandat za śmiecenie
- 2025-01-25 Urlop na pierdel
- 2025-01-24 Re: Prezydent Trump v. 14-sta poprawka do konstytucji USA
- 2025-01-22 oferta na ubezpieczenie OC życie prywatne
- 2025-01-21 e-doręczenia
- 2025-01-20 Zbieranie podpisów przed sklepem
- 2025-01-20 cenzura internetu
- 2025-01-20 ulaskawienie
- 2025-01-17 Kto wytłumaczy "głupiemu" prezydentowi Dudzie wielką moc prawną "dekretu premiera" TUSKA? [(C)Korneluk (2025)]
- 2025-01-17 Natalia z Andrychowa
- 2025-01-16 Re: Bodnatura BARDZO tanio wyceniła Owsiaka. HAŃBA!
- 2025-01-15 CYA: Minister Finansów odbija piłeczkę do PKW :-) [obiektywny brak możliwości wykonania wewnętrznie sprzecznej uchwały]
- 2025-01-14 Komendant odszedl z hukiem