  • Data: 2005-03-12 07:21:54
    Temat: Re: prawo autorskie a wideorejestracja weselna
    Od: "WSm" <w...@s...pl> szukaj wiadomości tego autora

    news:d0qi9i$ibr$1@inews.gazeta.pl...

    > To wtedy zjawi sie wlasciciel autobusu, ze na obrazie widac jego autobus i
    > trzeba mu za to zaplacic:)
    [...]
    Był podobny przypadek.
    Kilkanaście lat temu była rozpatrywana sprawa naruszenia praw autorskich
    twórcy reklamy umieszczonej na bilbordzie, która była elementem kompozycji
    fotografii kolejnego twórcy - nie była jedynie elementem przestrzeni, w
    której wykonano fotografię, ale stanowiła element kompozycji obrazu. Nie
    śledziłem do końca tej sprawy, więc nie znam wyroku sądowego, ale z dyskusji
    w środowisku fotografików i rzeczoznawców wynikło, że jednak naruszenie praw
    miało miejsce, gdyż dzieło jednego twórcy zostało świadomie użyte przez
    kolejnego twórcę do stworzenia nowego dzieła.
    Analogicznie bym argumentował w przypadku tła muzycznego w takim filmie -
    jest to element przestrzeni w której film był rejestrowany, a słyszana
    muzyka _nie została świadomie wykorzystana przez twórcę filmu_ do uzyskania
    nowej wartości; więcej: jej usunięcie byłoby możliwe jedynie łącznie z całym
    tłem dźwiękowym filmu, co byłoby obniżeniem wartości dokumentalnej takiego
    filmu ze szkodą dla zleceniodawcy jego wykonania. W związku z czym, moim
    zdaniem, NIE zachodzi naruszenie praw autorskich.
    Argumentacja ZAIKS-u byłaby do przyjęcia w przypadku filmu aranżowanego -
    np. fabularnego, gdzie rejestrowane sceny filmowe są pod względem wizualnym
    i dźwiękowym realizowane wg zamierzonego planu.
    Jak ostatnio słyszałem wypowiedź w telewizji:
    prawo prawem, ale ważny jest także zdrowy rozsądek w jego interpretacji...
    WSm