eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawoprawo autorskie a wideorejestracja weselna › Re: prawo autorskie a wideorejestracja weselna
  • Data: 2005-03-12 15:26:02
    Temat: Re: prawo autorskie a wideorejestracja weselna
    Od: "Alek Kurski" <t...@g...SKASUJ-TO.pl> szukaj wiadomości tego autora
    [ pokaż wszystkie nagłówki ]

    Szanowne grono, dziękuję Wam za dotychczasowe przemyślenia.

    ZAIKS generalnie powołuje się na art. 17 ustawy o prawie autorskim. Brzmi on: "
    Jeżeli ustawa nie
    stanowi inaczej, twórcy przysługuje wyłączne prawo do korzystania z utworu i
    rozporządzania nim
    na wszystkich polach eksploatacji oraz do wynagrodzenia za korzystanie z utworu."

    Nawiązując do Waszych rozważań, chcę potwierdzić, że główną wartością w filmie
    weselnym jest
    dokumentacja wesela a nie muzyki. Gdyby nie było tej "zastanej" przeze mnie na weselu
    muzyki,
    klienci nie zapłaciliby mniej: cena byłaby taka sama. Tak więc muzyka "zastana" nie
    przynosi mi
    żadnych dodatkowych korzyści finansowych.
    Dowodem na to są rzadko, ale zdarzające się przyjęcia weselne bez muzyki (np. w
    czasie żałoby w
    rodzinie lub w okresie postu). Cena mojej usługi jest wówczas taka sama.

    Ciekawa jest Ajgor Twoja interpretacja powołująca się najprawdopodobniej na Art.
    23(1) ustawy.
    Napisałeś:
    "...słyszana muzyka _nie została świadomie wykorzystana przez twórcę filmu_ do
    uzyskania
    nowej wartości; więcej: jej usunięcie byłoby możliwe jedynie łącznie z całym
    tłem dźwiękowym filmu, co byłoby obniżeniem wartości dokumentalnej takiego
    filmu ze szkodą dla zleceniodawcy jego wykonania."
    A art. 23(1) mówi, że " nie wymaga zezwolenia twórcy przejściowe lub incydentalne
    zwielokrotnianie
    utworów, NIEMAJĄCE SAMODZIELNEGO ZNACZENIA gospodarczego, a stanowiące INTEGRALNĄ i
    PODSTAWOWĄ CZĘŚĆ PROCESU TECHNOLOGICZNEGO oraz mające na celu wyłącznie umożliwienie
    (...) zgodnego z prawem korzystania utworu."
    Czy mogę więc posiłkować się powyższą interpretacją Ajgora?

    Ale rozwińmy temat dalej. Załóżmy, że klienci (młoda para) przynieosą mi nagrania na
    swoich (tj.
    zakupionych przez siebie) płytach CD, z prośbą o wykorzystanie ich jako ilustracji
    muzycznej.
    A ja, nie podwyższając ceny usługi - wstawię je do wideonagrania. Co wtedy?

    UWAGA: Nie dywagujmy na temat świadomego wykorzystania przeze mnie utworów
    muzycznych,
    które ja zaproponowałbym klientom i skorzystał ze swojej płytoteki. Sprawa jest wtedy
    oczywista:
    powinienem wtedy zapłacić ZAIKSowi.

    Na marginesie: bardzo ciekawa jest interpretacja ZAIKSu związana z płaceniem tantiem
    za muzykę
    graną podczas studniówek. Żądają opłat od organizatora, czyli szkoły, a nie od
    kapeli, która gra na
    tejże imprezie, wykorzystując znane przeboje. A to przecież kapela zarabia na
    korzystaniu z cudzych
    utworów, a nie szkoła. Podobnie rzecz ma się z weselami. Często płaci właściciel
    restauracji, a nie
    kapela zamawiana przez młodych! Patrz:
    http://www.zaiks.org.pl/portalzaiks/zax_PytaniaFirst
    .jsp?
    sysparameters=packed=(true);&parameters=IndexPath=IN
    DEX$1555/INDEX$1558;ID=INDEX$1558;
    wstep=(n)

    Alek

    --
    Wysłano z serwisu Usenet w portalu Gazeta.pl -> http://www.gazeta.pl/usenet/

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

  • 14.03.05 14:12 Alek

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1