    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: powrót towaru po reklamacji
    Date: Fri, 19 Mar 2010 00:48:28 +0100

    On Thu, 18 Mar 2010, mz wrote:

    > Witam
    > Dowiedziałem sie dziś (18 marca 2010 r.), że mój laptop powrócił do sklepu z
    > reklamacji z tytułu ustawy. Minął prawie miesiąc od mojego zgłoszenia
    > reklamacji wieć uznano moje roszczenia co do naprawy. I tutaj rodzi się kilka
    > pytań do speców od reklamacji:

    Polecę ustawę ;)
    http://www.federacja-konsumentow.org.pl/story.php?st
    ory=321

    > 1. Czy czas na ewentualna reklamację z tytułu ustawy (bo tylko taka mi
    > została, gwarancja już wygasła) wydłuża się o ten miesiąc ? Jeśli tak to
    > jakie musze mieć na to dokumenty ?

    IMVHO nie.
    Termin biegnie na nowo jedynie przy wymianie towaru, art.10
    Jedyne, co ulega wydłużeniu, to okres przedawnienia.

    > 2. Czy w przypadku naprawy lub wymiany poszczególnych podzespołów na nowe mam
    > znów 24 mc na zgłoszenie ich ewentualnego wadliwego działania, czy tylko tyle
    > czasu ile zostało do końca 24 miesięcy od dnia zakupu?

    Jakby mnie pytali o zdanie, to zastosowałbym przepisy o "częściach
    składowych". Art.47 KC (i dalsze).
    "Część składowa rzeczy nie może być odrębnym przedmiotem własności
    i innych praw rzeczowych" (to jest cytat z ustawy, nie z komentarza).

    Czyli "prawo rzeczowe" dotyczące reklamacji konsumenckiej dotyczy
    *całego* towaru, a nie jego części (w odróżnieniu od gwarancji,
    która może - dobrowolnie - być ustanowiona oddzielnie, bo żaden
    przepis nie stanowi, iż gwarancja *musi* obejmować sprzedawaną
    rzecz).

    > 3. Czy w przypadku wymiany lub naprawy poszczególnych podzespołów laptopa
    > i ich ewentualnej późniejszej reklamacji obowiązuje zapis ustawy, iż do 6
    > miesięcy uznaje sie że wada była już w towarze ?

    IVMHO - j.w.
    "Część składowa" nie jest przedmiotem prawa.
    Sprawą sporną jest "odłączalność" z 47.3 KC: nie wiem, czy np. relatywnie
    łatwo wyjmowalny CD-ROM się łapie. Pamięć i HDD już raczej nie, bo bez
    nich komp jakby kiepsko działa ;)

    Do kompletu:
    _117.html

    pzdr, Gotfryd