  • Data: 2024-05-24 10:39:52
    Temat: Re: policja pomaga
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 23.05.2024 o 21:17, J.F pisze:
    > Hm, mnie sie wydaje, ze jak zobaczę na ulicy/chodniku portfel, i go
    > zabiorę, to będzie przywłaszczenie.

    Celnie podkreśliłeś, że "wydaje ci się". Jest ustawa o rzeczach
    znalezionych. Kto znalazł rzecz i zna osobę uprawnioną do jej odbioru
    oraz jej miejsce pobytu, niezwłocznie zawiadamia ją o znalezieniu rzeczy
    i wzywa do jej odbioru. Zatem jak gość znajdzie portfel i są tam
    dokumenty pozwalające na ustalenie właściciela, to ma niezwłocznie
    wezwać go do odbioru. Co t oznaczy niezwłocznie, to już wałkowaliśmy tu
    wiele razy. Na pewno nie musi stać nad portfelem i krzyczeć głośno.
    Weźmie i wyśle list - będzie niezwłocznie?

    Kto znalazł rzecz i nie zna osoby uprawnionej do jej odbioru lub nie zna
    jej miejsca pobytu, niezwłocznie zawiadamia o znalezieniu rzeczy
    starostę właściwego ze względu na miejsce zamieszkania znalazcy lub
    miejsce znalezienia rzeczy (właściwy starosta). No więc jak przyjdzie do
    domu i wyśle list do Starosty, to też obleci.

    W ustawie jest jeszcze kilka przypadków szczególnych. Nie będę tego tu
    kopiował. Po prostu zwracam uwagę, ze jak ktoś zgubił portfel, to
    najczęściej przybiega do najbliższej jednostki Policji i domaga się
    zatrzymania znalazcy. Policja może podejmować działania w wypadku
    stwierdzenia przestępstwa / wykroczenia. Przykładowo taki telefon można
    namierzyć, ale czy istnieją podstawy prawne w kilka godzin od zagubienia?

    > No ale przeciez jak go wezmę do reki, to staję się prawnym posiadaczem
    > i władcą ?

    No właśnie nie. Tu już masz to w kodeksie cywilnym omówione.
    Właścicielem, to będziesz bodaj (nie chce mi się szukać) po dwóch
    latach, a i to, jak dopełnisz formalności.

    > Ale czy z paliwem nie jest inaczej? Siegnąlem po "pistolet", nalałem
    > do baku, i teraz to ja władam tym paliwem ?

    Władasz. Tylko, jeśli zabrałeś bez zapłaty, to ukradłeś.

    > I dlatego Robert i inni odsyłają petenta z kwitkiem ...

    Nikt nikogo nie odsyła z kwitkiem. Zwróciłem uwagę kiedyś, że samo
    niewywiązanie się z umowy jednostkowe nie jest przestępstwem i Shrek
    oraz kilku jemu podobnych powielają ten wyrwany z kontekstu fragment. Po
    prostu decydując się na złożenie zawiadomienia trzeba przygotować się na
    odpowiedź na podstawowe pytanie o to, na jakiej podstawie uważamy, ze
    doszło do oszustwa. A jak nie ma takich argumentów ani pomysłu na nie to
    szkoda czasu na składanie bezsensownego zawiadomienia.

    > A prywatnemu oszukanemu/kupującemu można ?

    Trzeba odróżnić ryzyko działalności gospodarczej od podatności na
    kradzież. Jak przedsiębiorca sprzedaje na opóźniony termin zapłaty (tzw.
    kredyt kupiecki), a płatność ta nie nastąpi w terminie, to na tym polega
    właśnie to ryzyko. W kodeksie jest kilka przepisów karnych które MOGĄ
    tego dotyczyć, ale po pierwsze nie jest to akurat oszustwo, a i muszą
    zaistnieć różne dodatkowe warunki.

    W wypadku kradzieży nie można tego traktować w ten sposób, ze skoro
    sobie leży, to każdy może ukraść.
    --
    (~) Robert Tomasik