  • Data: 2005-08-06 22:39:41
    Temat: Re: podział majątku po rozwodzie
    Od: "Jan Kowalski" <n...@m...com> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "przezroczystek " <p...@g...pl> napisał w
    wiadomości news:dd37jb$l6h$1@inews.gazeta.pl...
    > Witam
    >
    > O ile wiem, po rozwodzie podział majątku byłych małżonków dokonywany
    > jest według zasady pół na pół. Podobno istnieją jednak od tego różne
    > wyjątki, np. gdy jedna z osób dostaje jakąś darowiznę z wyraźnym
    > określeniem jej celu, że jest ona tylko dla jednego z małżonków.
    > Czy istnieją inne takie wyjątki? Jakie to sytuacje? Dużo ich jest i
    > "dokopanie" sie do nich jest bardzo skomplikowanie i wymaga specjalnych
    > umiejętności?

    Kodeks rodzinny i opiekuńczy:
    Art. 43. § 1. Oboje małżonkowie mają równe udziały w majątku wspólnym.
    § 2. Jednakże z ważnych powodów każdy z małżonków może żądać, ażeby
    ustalenie udziałów w majątku wspólnym nastąpiło z uwzględnieniem stopnia, w
    którym każdy z nich przyczynił się do powstania tego majątku. Spadkobiercy
    małżonka mogą wystąpić z takim żądaniem tylko w wypadku, gdy spadkodawca
    wytoczył powództwo o unieważnienie małżeństwa albo o rozwód lub wystąpił o
    orzeczenie separacji.
    § 3. Przy ocenie, w jakim stopniu każdy z małżonków przyczynił się do
    powstania majątku wspólnego, uwzględnia się także nakład osobistej pracy
    przy wychowaniu dzieci i we wspólnym gospodarstwie domowym.

    Ze względu na ocennosć "ważnych powodów" do przepisu jest bardzo bogate
    orzecznictwo. Najlepiej idź do jakiejś księgarni naukowej, weź do ręki jakiś
    grubszy komentarz do KRO i poczytaj, co tam piszą o art. 43.
    JK