    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: podpisy i pieczatki na fakturach vat
    Date: Fri, 29 Jun 2007 17:50:30 +0200
    <s...@w...pl> <s...@l...eu.org>
    <f5gr2u$jk5$1@news.onet.pl> <p...@g...com>
    <s...@w...pl> <p...@g...com>
    <s...@w...pl>
    <Pine.WNT.4.64.0706271053280.2524@athlon64>
    <s...@w...pl>

    On Thu, 28 Jun 2007, Artur Golański wrote:

    > W artykule <Pine.WNT.4.64.0706271053280.2524@athlon64> Gotfryd Smolik news

    > A czytałeś od początku?

    Tak.
    Wyskoczyłeś na mvoicem że głupoty gada, że MOGĄ BYĆ całkiem
    niezłe haczyki.

    > Wystawiam fakturę, oryginał daję nabywcy

    No Ty NIE czytałeś.
    Chodziło o przypadek, kiedy do nabywcy dostarczane są (w sumie dowolną
    metodą, bo co za różnica, można telefonicznie) dane do f-ry i na
    zlecenie zobowiązanego do wystawienia nabywca drukuje oryginał.
    I "tak w ogóle".
    Tak w szczególe, jak masz jednego kontrahenta który wie co mówi
    to oczywiście nikt nigdy Ci niewystawienia oryginału nie
    udowodni.
    Mowa o tych pozostałych przypadkach :>, a takie pytanie na ogół
    zadają osoby które faktur na zasadzie "do wydruku" mają setki.

    > Nabywca gubi/niszczy (co chcesz) oryginał.
    > W oparciu o jaki przepis chciałbyś mnie ukrać za to

    W TAKIM PRZYPADKU O ŻADEN.
    Czy wyraziłem się jasno? ;>

    > faktury (ja kopie posiadam, a nikt nie jest w stanie udowodnić czy
    > oryginał był

    Była mowa o przypadku, kiedy DA SIĘ (za pomocą zeznań ze świadków
    udowodnić że nie było wydruku - "zawsze drukuję treść maila,
    ale tym razem zapomniałem, tak, to ja miałem wydrukować".
    Jak masz pewność że US nigdy żadnego podatnika nie zaskoczył
    to zajrzyj na .podatki - właśnie wczoraj ktoś pisał że na
    chwilę wpadli mu z US sprawdzić jakiś papier.
    Z powodu kontroli, u kogo innego "krzyżówkę" robili :|

    > a i wystawiający nie ma obowiązku posiadać potwierdzenia,
    > że nabywca go otrzymał. Podpisy przecież nie są wymagane)?

    Nie są.
    Problem w tym, że zeznanie ze świadków jest nie mniej wiarygodne
    niż "papier". A jak taki "zdalne drukowanie" będzie na porządku
    dziennym, to i udowodnić (z użyciem wielu świadków) nie będzie
    trudno.
    Kwestią jest WYŁĄCZNIE czy komuś będzie się chciało (napierw
    czepiać a później udowadniać).
    Na razie takiego przypadku w .pl nie stwierdzono, ale fakt
    że "oficjalne interpretacje" są jednoznaczna nakazuje ostrożność.

    > Wybacz, jeśli ktoś z faktu, ze nabywca nie posiada oryginału wyciąga
    > wniosek, ze ja f-ry NIE wystawiłem,

    W przypadkach o które idzie najczęściej nie jest to jednostkowa
    sprawa, tylko regularne posługiwanie się tą metodą.
    A wtedy owszem, jest problem - za dużo osób stwierdzi że TAK
    ROBIŁEŚ, więc i sąd uwierzy że również TYM RAZEM tak było.

    > Inaczej - jesli czyn nie jest zabroniony, to nie jest karalny.

    No ten akurat (wystawienie kopii bez oryginału) jest zabroniony
    (jako "nieprawidłowe wystawianie"), więc tę część przedstawienia
    mamy za sobą :)

    > Jak chcesz udowodnić, że wystawiłem jedynie kopię?

    Ja?
    Nie mam możliwości.
    Mi odbiorcy Twoich faktur nie muszą odpowiadać na pytanie "jaką
    metodą były one dostarczone".

    Żeby była jasność: jak wystawisz tak JEDNĄ fakturę, to prawdopodobnie
    niewydrukowania nie dowiedzie nigdy nikt.
    Jak będziesz co miesiąc wystawiać tak po 50 faktur, to owszem,
    można przyjąć że na zeznaniach świadków wtopisz skutecznie.

    A rozmawiamy zdaje się o przypadku ogólnym.

    Czy powyższe się zgadza?

    pzdr, Gotfryd