  • Data: 2010-04-19 11:57:18
    Temat: Re: podbieraczek :D
    Od: Daniel Lisewski <l...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 2010-04-18 00:56, Zygmunt pisze:

    > Ja wiem, ?e zakup w sklepie te? jest jak?? umow? kupna-sprzeda?y ale czy
    > dziecko mo?e zawrze?
    > dowoln? umow?? Nawet przedszkolak?

    Przedszkolak nie. Ograniczoną zdolność do czynności prawnych nabiera
    dopiero trzynastolatek.

    "Dziecko do ukończenia 13 roku życia w ogóle nie posiada zdolności do
    czynności prawnych, nabywa ją dopiero gdy przekroczy ten wiek. Stąd też
    osoby poniżej 13 roku życia nie mogą ponosić ani odpowiedzialności
    cywilnej, ani karnej.

    Po przekroczeniu tej granicy wieku dziecko nabywa zdolność do czynności
    prawnych w ograniczonym zakresie. Oznacza to, że osoby w wieku od 13 do
    18 lat mogą samodzielnie podejmować tylko niektóre ściśle określone
    czynności, pozostałe zaś mogą dokonywać tylko za zgodę swych
    przedstawicieli ustawowych, którymi są najczęściej rodzice.

    Stosownie do art. 20 Kodeksu cywilnego osoba ograniczona w zdolności do
    czynności prawnych może bez zgody przedstawiciela ustawowego zawierać
    umowy należące do umów powszechnie zawieranych w drobnych bieżących
    sprawach życia codziennego, np. zakupić mleko czy zeszyt. Osoba
    ograniczona w zdolności do czynności prawnych może też bez zgody
    przedstawiciela ustawowego rozporządzać swoim zarobkiem, chyba że sąd
    opiekuńczy z ważnych powodów inaczej postanowi (art. 21 K.c.). Chodzi tu
    o zarobek ze stosunku pracy, ale także ze świadczenia innych usług, np.
    w ramach przygotowania do zawodu, prac sezonowych, dorywczych, z tytułu
    udziału w konkursach, zawodach sportowych, z tytułu należności za
    zebrane grzyby, ze stypendium itp."

    Źródło :
    http://www.eporady24.plzdolnosc_do_czynnosci_prawnyc
    h,artykuly,4,58,267.html