eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawooszustwo na duplikat karty SIMRe: oszustwo na duplikat karty SIM
  • Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!newsfeed.pionier.net.pl!2.eu.feeder.erj
    e.net!3.eu.feeder.erje.net!feeder.erje.net!newsreader4.netcologne.de!news.netco
    logne.de!peer03.ams1!peer.ams1.xlned.com!news.xlned.com!peer02.ams4!peer.am4.hi
    ghwinds-media.com!news.highwinds-media.com!newsfeed.neostrada.pl!unt-exc-01.new
    s.neostrada.pl!unt-spo-a-01.news.neostrada.pl!news.neostrada.pl.POSTED!not-for-
    mail
    Subject: Re: oszustwo na duplikat karty SIM
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    References: <5fef41db$0$517$65785112@news.neostrada.pl>
    <5ff207f6$0$501$65785112@news.neostrada.pl> <a...@w...eu>
    <5ff23932$0$508$65785112@news.neostrada.pl>
    <1ov5c1vw3p1d8$.1t24qu8jhgh45.dlg@40tude.net>
    <5ff36e92$0$510$65785112@news.neostrada.pl>
    <5ff372ee$0$536$65785112@news.neostrada.pl>
    <5ff3790c$0$555$65785112@news.neostrada.pl>
    <5ff37d86$0$507$65785112@news.neostrada.pl>
    <5ff397f5$0$508$65785112@news.neostrada.pl>
    <5ff3a653$0$512$65785112@news.neostrada.pl>
    <5ff4322f$0$530$65785112@news.neostrada.pl>
    <5ff44804$0$519$65785112@news.neostrada.pl>
    <5ff58a09$0$518$65785112@news.neostrada.pl>
    <5ff5a17c$0$499$65785112@news.neostrada.pl>
    <5ff5c05f$0$515$65785112@news.neostrada.pl>
    <5ff5c6e2$0$532$65785112@news.neostrada.pl>
    <5ff70986$0$540$65785112@news.neostrada.pl>
    <5ff70bfd$0$521$65785112@news.neostrada.pl>
    <5ff83c08$0$513$65785112@news.neostrada.pl>
    <5ff8427c$0$547$65785112@news.neostrada.pl>
    <5ff8481b$0$551$65785112@news.neostrada.pl>
    From: Shrek <...@w...pl>
    Date: Fri, 8 Jan 2021 13:30:47 +0100
    User-Agent: Mozilla/5.0 (Windows NT 10.0; Win64; x64; rv:78.0) Gecko/20100101
    Thunderbird/78.6.0
    MIME-Version: 1.0
    In-Reply-To: <5ff8481b$0$551$65785112@news.neostrada.pl>
    Content-Type: text/plain; charset=utf-8; format=flowed
    Content-Language: pl
    Content-Transfer-Encoding: 8bit
    Lines: 76
    Message-ID: <5ff85075$0$31100$65785112@news.neostrada.pl>
    Organization: Telekomunikacja Polska
    NNTP-Posting-Host: 83.142.196.21
    X-Trace: 1610109045 unt-rea-b-01.news.neostrada.pl 31100 83.142.196.21:56604
    X-Complaints-To: a...@n...neostrada.pl
    X-Received-Bytes: 5712
    Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.soc.prawo:805876
    [ ukryj nagłówki ]

    W dniu 08.01.2021 o 12:55, Liwiusz pisze:

    >> Niekoniecznie pracownika. Operatora. To na operatorze ciąży obowiązek
    >> weryfikacji tożsamości. Jeśli zaakceptowali lewy dokument, to powinien
    >> być to ich problem nie fałszerza.
    >
    > W sensie, że fałszerz nie powinien ponosić odpowiedzialności?

    Sorry miało być klienta. Ale paradoksalnie dość dobrze odnosi się do
    twojego twierdzenia, że skoro fałszerz już winny, to nie można do
    odpowiedzialności pociągnąć operatora;)

    > Powrócę
    > zatem do mojej uwagi - fałszerstwa właśnie dlatego są karalne, że
    > |"osoby trzecie" mogą w dobrej wierze uznać dokument za prawdziwy.
    > Gdybyśmy uznali, że "osoby trzecie" zawsze mają rozpoznać fałszywy
    > dokument, a jeśli tego nie zrobią, to są winne przynajmniej cywilnie, to
    > znaczy że samo fałszerstwo nie jest czynnością społecznie szkodliwą,
    > ponieważ szkodliwość objawia się dopiero z okazji "winy osoby trzeciej",
    > która bezprawnie taki dokument uznaje.

    Karkołomna interpretacja. Telekom odpowiada na zasadzie ryzyka.

    > I jeśli z jakiegoś powodu właściciel karty nie chce lub nie może wykazać
    > się tymi procedurami, to mamy odmówić prawowitemu właścicielowi wymiany
    > karty?

    A co za problem. Wpisujesz w regulamin i już. W banach dość rutynowo
    wstrzymują podejrzane operacje i dzwonią z pytaniami. Jak nie odpowiesz
    to nie przeleją i nikt się nie burzy.

    > Rozumiem, że te procedury byłyby fajne, gdyby były zamiast
    > dowodu. Ale tak jak w bankach, kiedy wszystkie hasła pozapominamy, to
    > ostatecznym argumentem, swoistym ultima ratio, jest udanie się do
    > placówki i okazanie dowodu. I choćbyśmy nie znali żadnego hasła, żadnego
    > loginu, a telefon byłby już czyjś inny, to na podstawie samego dowodu
    > możemy odzyskać dane do konta.

    Pytanie w takim razie czemu mają lewy dowód przestępcy udają się do
    telekomu zrobić lewą kartę, mimo że do fraudu trzeba jeszcze znać login
    i hasło do konta, zamiast po prostu z samym dowodem i kombinowaniem z
    hasłami pójść do banku, "odzyskać" konto i zmienić nr telefonu do
    autoryzacji:P Obstawiam, że jakbyś taki numer odwinął, to by obsługa się
    przedłużyła z powodów technicznych do czasu przyjazdu patrolu policji:P


    >> BTW - z tymi dowodami to tak jest, że możesz sobie wyyrobić
    >> kolekcjonerski i iść do notariusza i kupić sobie czyjeś mieszkanie bez
    >> jego wiedzy
    >
    > W teorii nie, ponieważ na umowie sprzedaży nie będzie podpisu
    > sprzedawcy.

    To odwróćmy sytuację - mam swój dowód, idę sprzedać, podpisuję się lewą
    ręką, mówię, że to nie ja:P

    > Oczywiście rozumiem problem wynikający z "odkręcania" tego.

    No i pominąłeś profil zaufany. Tam też można narozrabiać, co więcej
    "pokrzywdzonym" może być państwo, co powoduje u mnie podejrzenia, że
    niechętnie to samo państwo się przyzna, że to nie byłeś ty;)

    Jeszcze raz zapytam w takim razie - czemu problemy z lewymi dowodami
    dotykają głównie chwilówki i telekomy? Odpowiedź brzmi - bo pierwszym
    się to po prostu opłaca a drudzy nie ponoszą za to de facto żadnej
    odpowiedzialności (co najwyżej za wydzwonioną kasę, ale skoro nie boi
    się robić lewym dowodem, to są skuteczniejsze metody).

    Inna sprawa, że państwu też się należy za ten burdel. Skoro już
    wymuszają weryfikację dwuetapową i to za pomocną nr telefonu, to powinni
    ustawowo wymusić na operatorach żeby za to odpowiadali. Wtedy okaże się,
    że operatorzy już mają swoje działy bezpieczeństwa i ludzi którzy wiedzą
    jak zrobić to dobrze i przy pojawieniu się nowych sposobó politykę
    bezpieczeństwa aktualizować.
    --
    Shrek

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1