eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawooszustwo na duplikat karty SIMRe: oszustwo na duplikat karty SIM
  • Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!newsfeed.pionier.net.pl!5.us.feeder.erj
    e.net!feeder.erje.net!news.alt.net!peer04.ams1!peer.ams1.xlned.com!news.xlned.c
    om!peer02.ams4!peer.am4.highwinds-media.com!news.highwinds-media.com!newsfeed.n
    eostrada.pl!unt-exc-02.news.neostrada.pl!unt-spo-a-01.news.neostrada.pl!news.ne
    ostrada.pl.POSTED!not-for-mail
    Subject: Re: oszustwo na duplikat karty SIM
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    References: <5fef41db$0$517$65785112@news.neostrada.pl>
    <5fef4494$0$532$65785112@news.neostrada.pl>
    <rssvpo$ck1$2$m4rkiz@news.chmurka.net>
    <5ff207f6$0$501$65785112@news.neostrada.pl> <a...@w...eu>
    <5ff23932$0$508$65785112@news.neostrada.pl>
    <1ov5c1vw3p1d8$.1t24qu8jhgh45.dlg@40tude.net>
    <5ff36e92$0$510$65785112@news.neostrada.pl>
    <5ff372ee$0$536$65785112@news.neostrada.pl>
    <5ff3790c$0$555$65785112@news.neostrada.pl>
    <5ff37d86$0$507$65785112@news.neostrada.pl>
    <5ff397f5$0$508$65785112@news.neostrada.pl>
    <5ff3a653$0$512$65785112@news.neostrada.pl>
    <5ff4322f$0$530$65785112@news.neostrada.pl>
    <5ff44804$0$519$65785112@news.neostrada.pl>
    <5ff58a09$0$518$65785112@news.neostrada.pl>
    <5ff5a17c$0$499$65785112@news.neostrada.pl>
    <5ff5c05f$0$515$65785112@news.neostrada.pl>
    <5ff5c6e2$0$532$65785112@news.neostrada.pl>
    <5ff70986$0$540$65785112@news.neostrada.pl>
    <5ff70bfd$0$521$65785112@news.neostrada.pl>
    <5ff83c08$0$513$65785112@news.neostrada.pl>
    From: Shrek <...@w...pl>
    Date: Fri, 8 Jan 2021 12:31:09 +0100
    User-Agent: Mozilla/5.0 (Windows NT 10.0; Win64; x64; rv:78.0) Gecko/20100101
    Thunderbird/78.6.0
    MIME-Version: 1.0
    In-Reply-To: <5ff83c08$0$513$65785112@news.neostrada.pl>
    Content-Type: text/plain; charset=utf-8; format=flowed
    Content-Language: pl
    Content-Transfer-Encoding: 8bit
    Lines: 42
    Message-ID: <5ff8427c$0$547$65785112@news.neostrada.pl>
    Organization: Telekomunikacja Polska
    NNTP-Posting-Host: 83.142.196.21
    X-Trace: 1610105468 unt-rea-a-02.news.neostrada.pl 547 83.142.196.21:61764
    X-Complaints-To: a...@n...neostrada.pl
    X-Received-Bytes: 4280
    Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.soc.prawo:805868
    [ ukryj nagłówki ]

    W dniu 08.01.2021 o 12:03, Liwiusz pisze:

    > Różnica jest taka, że w przypadku wymiany karty sim niektórzy próbują
    > jeszcze obarczyć winą nie tylko fałszerza, ale i (czy nawet przede
    > wszystkim) pracownika operatora, i to jeszcze w ten sposób, że właściwie
    > każde uznanie fałszywego dowodu byłoby z jego strony winą zaniedbania
    > obowiązków. I o takim przerzucaniu winy piszę, czego w twojej analogii
    > nie ma (nikt nie twierdzi, że ubezpieczyciel jest winny wypadku).


    Niekoniecznie pracownika. Operatora. To na operatorze ciąży obowiązek
    weryfikacji tożsamości. Jeśli zaakceptowali lewy dokument, to powinien
    być to ich problem nie fałszerza. Można by podnieść (i słusznie), że
    państwo akceptuje istnienie "dokumentów kolekcjonerskich", co rodzi nowy
    problem, bo fałszerza nie ma - on zrobił legalną zabawkę - winny jest
    posługujący się takim dowodem. Ale jest jedno ale - operator ma łatwe
    sposoby, żeby tożsamość lepiej zweryfikować - choćby hasłem wcześniej
    wpisanym w system, pukiem, pytaniem o model telefonu jaki używa albo
    chronić prawowitego użytkownika przed konsekwencjami - choćby nadaniu
    karcie sim numeru tymczasowego na trzy dni, co w razie "w" spowoduje, że
    prawowity się raczej zorientuje w tym czasie a fraudu nie da się zrobić
    przez te trzy dni. W końcu może ułatwić ewentualne ściganie sprawcy
    przez zachowanie nagrania ad acta. Może zrobić wiele rzeczy, których nie
    robi, więc dyskusyjne jest zachowanie przez niego należytej staranności.

    Inna sprawa, że za fraud w banku (bo o to się głównie rozchodzi) ponosi
    odpowiedzialnośc bank, który przyjął sobie taki a nie inny sposób
    weryfikacji klienta, a dodatkowo system bezpieczeństwa nie wyłapał
    podejrzanych transakcji.

    BTW - z tymi dowodami to tak jest, że możesz sobie wyyrobić
    kolekcjonerski i iść do notariusza i kupić sobie czyjeś mieszkanie bez
    jego wiedzy albo pójść do urzędu i potwierdzić profila zaufany, czy
    takie rzeczy to tylko w chwilówkach i telekomach? Bo jeśli tylko to
    należy się zastanowić czemu akurat u nich. Tak samo jak monitoring -
    dziwnie u wszystkich działa a w komisatiatach się psuje. Więc obstawiam,
    że to robota pracowników - w jednym przypadku telekomów a w innym
    komisariatów;)


    --
    Shrek

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1