  • Data: 2009-09-23 08:23:59
    Temat: Re: okres wypowiedzenia
    Od: Johnson <j...@n...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Olgierd pisze:

    > Finalnie: nie możesz być za bezwzględną nieważnością, ponieważ pracownik
    > zawsze ma prawo wypowiedzieć umowę. No u licha, nie można powiedzieć, że
    > mu tego zrobić nie wolno ;-)

    Nie rozumiesz pojęcia nieważności i tyle.

    > Zresztą widzę, że też jesteś bliższy temu stanowisku, na razie podpierasz
    > się komentarzem ;-)

    Nie, ja jestem za nieważnością. By być obiektywnym wskazałem stanowisko
    inne wynikające z komentarza i podałem argumenty przeciwko temu stanowisku.

    > Sprawa z życia wzięta: umowa zlecenie, zleceniodawca ją wypowiada z naruszeniem
    > umownych (i ustawowych) warunków wypowiedzenia. Zleceniobiorca, dla
    > którego oznacza to znaczną stratę (do końca roku miał dostać duuuuuuuuże
    > wynagrodzenie) chciałby pójść Twoim tropem ;-) i uznać, że ma
    > zastosowanie art. 58 par. 1 kc, ale coś mu mówi, że jednak w takim
    > przypadku należy mu się odszkodowanie (i to niekoniecznie to, o którym
    > mowa w art. 746 par. 1 kc).
    >
    > To co, nieważność z mocy prawa -- bo naruszył umowę i ustawę?

    Po pierwsze przepisy części szczególnej stosuje się przed przepisami
    ogólnymi. Jeśli kwestia skutków naruszenia ustawy inaczej jest
    uregulowana w części o zleceniu (art. 746 kc) to nie stosuje się sankcji
    nieważności z art. 58 kc.
    Po drugie nawet gdyby przyjąć że byłaby bezwzględna nieważności (a przy
    zleceniu nie - bo jest odrębna regulacja - art. 746 kc) to i tak
    przysługuje odszkodowanie za niewywiązywanie się z umowy (art. 471 kc -
    nienależyte wykonanie umowy) - to jest niewykonywanie umowy zlecenia, a
    nie za niegodne z prawem rozwiązanie umowy zlecenia.

    Czyli reasumując twój kazus - jak kulą w płot, bo nie jest w istocie
    rzeczy na temat :) [umowa zlecanie ma uregulowane skutki niezgodnego z
    prawem wypowiedzenia, a umowa o prace nie ma uregulowanych skutków
    niezgodnego z prawem wypowiedzenia umowy o pracę przez pracownika].

    A poza tym mam dość tego wątku, bo jak widzę nie bardzo jestem rozumiany
    i nudne to się stało :)

    --
    @2009 Johnson