    From: "marik" <k...@p...com>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: o gwarancji
    Date: Thu, 16 Sep 2004 03:21:04 +0200

    Użytkownik "fi5h" <f...@o...pl> napisał w wiadomości
    news:cianp3$m3g$1@news.onet.pl...
    > marik wrote:
    > Ale zauwaz ze terminy oraz formy roszczen sa rozne w przypadku rekojmi,
    > niezgodnosci i gwarancji.
    >
    > Znam z autopsji jak klient oddaje sprzet na gwarancji, a potem przychodzi po
    > 14 dniach i chce zwrotu kasy, bo nagle mu sie przypomniala niezgodnoscTzu.

    Ma prawo, SN tak stwierdził (II CKN 1248/00)

    "Dokonany wybór wiąże w odniesieniu do tej wady do końca jej istnienia
    i powoduje zawieszenie roszczeń wynikających z drugiej podstawy
    odpowiedzialności.
    Roszczenia te stają się bezprzedmiotowe z chwilą zaspokojenia roszczenia
    wybranego.
    Jeśli natomiast nie zostało ono zaspokojone, kupujący może pozostać przy
    roszczeniach
    wybranej podstawy odpowiedzialności albo sięgnąć po roszczenia wynikające
    z drugiego reżimu odpowiedzialności. Jeśli zatem kupujący w odniesieniu do
    stwierdzonej
    wady żąda naprawy rzeczy w oparciu o udzieloną gwarancję, to wybór ten wiąże
    w tym znaczeniu, że dopiero niezrealizowanie tego żądania przez sprzedawcę
    (gwaranta) w odpowiednim terminie, otwiera uprawnionemu drogę do skorzystania
    z rękojmi albo do dochodzenia dalszych uprawnień z gwarancji."

    > Zlecenie gwarancyjne tak naprawde (nie wazne czy w sklepie czy u gwaranta)
    > jest skierowane do gwaranta. Reklamacja z tytulu niezgodnosci towaru z
    > umowa, jest skierowana do sklepu. Warto nad tym pomyslec.
    > Pamietaj ze na zgloszenie neizgodnosci masz tylko 2 miesiace od jej wykrycia
    > tak wiec czasem nei warto afiszowac sie z niezgodnoscia w postaci gwarancji
    > ktora skierowana jest do gwaranta. Roznie to potem bywa.

    Wszystko pięknie, lecz realizacja uprawnień z gwarancji następuje w chwili
    złożenia sprzętu do sklepu (bo tak jest expressis verbis w KC i inne zapisy w
    gwarancji
    są guzik warte), od tego też czasu zaczyna iść magiczne 14/21 dni roboczych.
    To, że sprzedawca sklepu ma cię w d... i wysyła paczkę do producenta
    po tygodniu to jego problem (o te aktywność mi chodziło),
    Otóż, po upływie 14/21 dni możesz skorzystać z niezgodności lub rękojmi.
    I tutaj masz swoje 14 dni na ustosunkowanie sie sprzedawcy
    i jeszcze "odpowiedni czas" na realizację (według Rzecznika doktryna wypracowała
    również i w tym przypadku 14/21 dni)

    Masz rację, przez sprzedawce może być dłużej, ale masz doskonałe udukumentowanie
    i nikt ci nie wciśnie, że wysłałeś, ale zaginęło na poczcie itp kłamsta.

    marik