    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: nie wywiązanie się z umowy o dzieło (?)
    Date: Tue, 10 Aug 2004 11:01:59 +0200

    On Tue, 10 Aug 2004, Katarzyna wrote:
    [...]
    >+ W tym wydawnictwie, jak powiedziałam, że nie mam obywatelstwa, to
    >+ powiedzieli, że ja mam zaplacic podatek w swoim kraju i mi teraz wyplacają
    >+ bez żadnego podatku - znaczy nic nie odliczają.

    Przyznam że zaskoczyli mnie :)

    >+ Ale kiedyś - przed wstąpieniem Polski do UE, nie wiem, czy to ma z tym
    >+ cokolwiek wspólnego, chyba raczej nie - kiedyś też podpisałam umowę o dzieło
    >+ i pomimo moich zapewnień, że nie mam obywatelstwa i nie powinnam płacić
    >+ podatku, mi odliczyli.

    IM*H*O - słusznie.

    >+ Potem dowiedziałam się, że mogłam się ubiegać o zwrot
    >+ tego podatku

    Ale *w Czechach*.
    Zaliczka należy się temu krajowi, w którym uzyskujesz dochód.
    Natomiast "rozliczenia" dokonujesz w kraju pobytu - i zapłaconą
    "u źródła" zaliczkę *jakoś* się rozlicza: najczęściej dolicza się
    "obcy" dochód do "sumy dochodów", a odejmuje zapłaconą zaliczkę,
    czasem "wprost", czasem z jakimiś współczynnikami... zależy
    od umowy między krajami :)
    Spróbuj jeszcze spytać na .podatki - ale podatki m-nar. mają
    tam również słabe wzięcie :)

    >+ Więc nie wiem, który sposób jest
    >+ właściwy. Ale wydaje mi się, że chyba ten pierwszy (tzn. oni nic nie
    >+ odliczają i pozostawiają to mi, żebym to we własnym kraju zrobila), ten
    >+ drugi był chyba wynikiem nieudolności urzędników z tamtej instytucji.

    IMO wręcz przeciwnie. Nie znam umowy m-dzy Czechami a Polską, ale
    "na ogół" stosowana była ta druga zasada: zaliczka w "kraju uzyskania" !

    Może coś z (polskiej) ustawy o podatku dochodowym:
    +++
    Art.3
    2a. Osoby fizyczne, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej
    Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od
    dochodów z pracy wykonywanej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej na
    podstawie stosunku służbowego lub stosunku pracy, bez względu na miejsce
    wypłaty wynagrodzenia, oraz od innych dochodów osiąganych na terytorium
    Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy).
    Art. 4a. Przepisy art. 3 ust. 1 i 2a stosuje się z uwzględnieniem umów
    w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu, których stroną jest
    Rzeczpospolita Polska.
    Art. 37
    3. Roczne obliczenie podatku, o którym mowa w ust. 1, płatnicy sporządzają
    w terminie do końca lutego po upływie roku podatkowego i w tym samym
    terminie przekazują podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu [...]
    podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a,
    urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy
    w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.
    art. 39
    3. Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne [...]
    są obowiązane, w terminie do końca lutego roku następującego po
    roku podatkowym, przesłać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym
    kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania
    podatnika, a w przypadku podatnika, o którym mowa w art. 3 ust. 2a,
    urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w
    sprawach opodatkowania osób zagranicznych - imienne informacje o wysokości
    dochodu, o którym mowa w art. 30b ust. 2, sporządzone według ustalonego
    wzoru.
    Art. 41. 1. Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby
    prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne
    niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności osobom
    określonym w art. 3 ust. 1, z tytułu działalności określonej w art. 13 pkt
    2 i 4-9 oraz art. 18, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z
    zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy w wysokości 19%
    należności pomniejszonej o koszty uzyskania przychodów w wysokości
    określonej w art. 22 ust. 9 oraz pomniejszonej o składki potrącone przez
    płatnika w danym miesiącu na ubezpieczenia emerytalne i rentowe oraz na
    ubezpieczenie chorobowe, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b).
    Art. 42. 1. Płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych
    zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku [...]
    2) w art. 3 ust. 2a, oraz urzędom skarbowym, którymi kierują naczelnicy
    urzędów skarbowych właściwi w sprawach opodatkowania osób zagranicznych -
    imienne informacje o wysokości przychodu, sporządzone według ustalonego
    wzoru, również gdy płatnik w roku podatkowym sporządzał i przekazywał
    informacje w trybie przewidzianym w ust. 4.
    4. Na pisemny wniosek podatnika, o którym mowa w art. 3 ust. 2a, płatnik,
    w terminie 14 dni od dnia złożenia tego wniosku, jest obowiązany do
    sporządzenia i przesłania podatnikowi i urzędowi skarbowemu, którym
    kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób
    zagranicznych - imiennej informacji, o której mowa w ust. 2 pkt 2.
    ---

    Hm... Za dużo zależności... ja się poddaję :]

    >+ Wole już nie przesadzać. Jak mi zaplacą tyle, ile było w umowie, to będę w
    >+ pełni usatysfakcjonowana.

    :)

    pozdrowienia, Gotfryd