    From: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: mundurki w szkołach
    Date: Fri, 17 Aug 2007 20:20:23 +0200

    Użytkownik "Szer." <s...@g...pl> napisał w wiadomości
    news:fa4n4t$jpr$1@inews.gazeta.pl...

    > Nie popadajmy w śmieszność. Sprawa obuwia to typowa sprawa porządkowa.
    > Nikt
    > tu zdrowiem nie argumentuje. A jeśli nawet, to jak rodzice się uprą,
    > powiedzą, że ich dziecko może przez kilka godzin dziennie chodzić w
    > butach,
    > bo to wcale niezdrowe nie jest, to i sąd rodzinny nic nie wskóra

    > I jakie widzisz tego uzasadnienie?;) Jak rodzice się uprą i tarczę
    > dziecku
    > nosić zabronią, to uważasz, że szkoła nie ma prawa egzekwować?

    Jak szkoła da mu tarczę, to jej noszenie ma prawo egzekwować. Mundurki mają
    kuopić rodzice, tylko nikt nie potrafi powiedzieć po co i jaki by to miało
    mieć sens.

    > Niekoniecznie chodzić tu musi o możliwość ukarania sądowego. Nie
    > zapominaj,
    > że prawo administracyjne przewiduje możliwości samodzielnych działań
    > organów
    > w celu realizacji ustawowych zadań, w tym możliwości przymuszania
    > obywateli.
    > Do pomocy sądów organy administracji państwowej odwołują się tylko w
    > przypadkach, gdy wszystko inne zawodzi.

    Skoro zaczynasz o czymś pisać, to dokończ. Czyli dyrektor szkoły wyda
    decyzję administracyjną, na podstawie której poborca podatkowy wymusi na
    rodzicach wysyłanie dzieci w mundurkach do szkoły? Czy masz jakąś inną
    koncepcję realizacji tego przymusu.

    By to miało sens, to należało by gdzieś w ustawie umieścić przepis karny.
    Bodaj wykroczenie. A skoro nie ma, to jest tak samo, jak z obowiązkiem
    rejestracji pojazdu. Obowiązek jest, ale go nie ma za razem.

    > Jeżeli w szkole obowiązuje jakiś regulamin, tym bardziej podbudowany
    > ustawowo, to kontestowanie go jest co do zasady mocno niewychowawcze, bo
    > uczy dzieci, młodzież braku poszanowania dla prawa, które szkoła
    > reprezentuje, i dla celów państwa, które szkoła realizuje.
    > Kontestowanie -
    > znów co do zasady - celów szkoły przez rodziców jest moim zdaniem
    > szkodliwe
    > podwójnie, bo tworzy w umyśle dziecka konflikt lojalności; działaniem dla
    > dobra dziecka określić to byłoby trudno.

    Tu się zgodzę.

    > Mundurki mogą się sprawdzić o tyle, że są dla uczniów pewnym symbolem
    > odejścia od ery pajdocentrycznego wychowania w szkołach, zmieniają tzw.
    > klimat, a to w wychowaniu często jest bardzo ważne, choć bardzo
    > niewymierne.

    Podoba mi się. nie wiem ile masz lat, ale ja jeszcze pamiętam odchodzenia
    od różnych rzeczy po każdym kolejnym zjeździe. Jakoś mi się to tak mniej
    więcej skojarzyło.