    From: Paweł <p...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: list email jako dowód
    Date: Fri, 24 Mar 2006 19:43:25 +0100

    Dnia Fri, 24 Mar 2006 12:55:30 +0100, "Janusz Ch." <j...@k...net.pl>
    napisał:

    >Witam , mam pytanie jak sądy rodzinne traktują dowód w postaci jak w temacie
    >( wydrukowany, zapisany na nosniku etc.) i wogole powoływanie sie na "że
    >któs cos w liscie email napisał ..." i załączanie jako dowody tegoż emaila
    >na jakims nośniku danych , zaznaczam iz idzie mi o email nie podpisany
    >elektronicznie, wiec nie moza zwerfyfikować autentyczności nadawcy ani
    >treści. Od strony technicznej z racji zawodu wiem że mozna dowolny email
    >spreparować, wysłac podszywając sie pod innego nadawce etc.
    >Interesuje mnie jak sady rodzinne w sprawach o rozwód traktują sprawę ?
> [...]

    E-mail można bez kłopoty spreparować, można pozmieniać nagłówki, a
    także można zmienić treść. Serwer pocztowy rejestruje tylko transmisję
    maila i jego wielkość, czyli można zweryfikować (częściowo) nagłówek.
    Co do treści, to mając typowe dane z serwera pocztowego możemy tylko
    stwirdzić, czy był to list o tej samej "długości".

    Co do SMSów, to niestety do dziś operatorzy twierdzą, że nie da się
    ich podrobić. co jest wierutna bzdurą, bo można i zmienić otrzymanego
    smsa i można wysłać go jako z telefonu kogoś innego, ale i ty logi z
    serwera mogą pomóc, ale niestety nie przesądzić, choć treść smsów jest
    przez czas pewien przechowywana u operatora..
    Nagranie dyktafonu jest traktowane porównywalnie do zeznań.

    Paweł