  • Data: 2003-07-06 16:49:46
    Temat: Re: legitymowanie, zatrzymanie - procedury
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

    | Ja wiem dobrze czym różni się kontrola od "sprawdzenia" i wiem, że na
    | szkoleniach policyjnych uczą: zatrzymujemy i dokonujemy sprawdzenia, czy
    | klient nie ma broni etc.
    | Co jest więc podstawą prawną do dokonania tego sprawdzenia przy
    zatrzymaniu
    | stricte procesowym ?
    | Bo w kpk nie ma o tym mowy, czy jeśli mamy prawo pozbawić kogoś wolności
    na
    | podstawie kpk to jednocześnie
    | mamy prawo wkładać mu ręce do kieszeni czy rękawa i zobaczyć co ma pod
    | koszulą ?

    Moim zdaniem należałoby uznać, że w wypadku zatrzymania procesowego, to na
    miejscu dokonuje się kontroli osobistej.

    | A w zatrzymaniu nieprocesowym RM wpisała nawet "sprawdzenie" do
    | rozporządzenia, ale na jakiej podstawie?
    | Czy również zgodnie z interpretacją: jeśli mamy prawo pozbawić kogoś
    | wolności na
    | podstawie ustawy o Policji to jednocześnie mamy prawo wkładać mu ręce do
    | kieszeni czy rękawa ?

    W sumie faktycznie może powinno być w ustawie. Nigdy się nad tym nie
    zastanawiałem. No chyba, że uznać, że to sprawdzenie jest integralną części
    zatrzymania i określeniem sposobu wykonania tej czynności. Wydaje mi się, że
    to również takie rozumowanie nie byłoby zanadto naciągane. Z całą pewnością
    zatrzymanie jest o wiele większą uciążliwością od samego sprawdzenia więc
    może prawodawca uznał, że skoro wyczerpane zostały przesłanki do zatrzymania
    to tym bardziej do sprawdzenia.

    Zresztą, może zgrabniej by było, by w rozporządzeniu to ująć w ten sposób,
    że przy zatrzymaniu należy dokonać kontroli osobistej. Wówczas chyba nie
    byłoby już żadnych kłopotów, a wyszłoby na to samo.