    From: "Pawel" <p...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: kradzież forum
    Date: Thu, 19 Apr 2007 07:28:15 +0000 (UTC)

    Witam,

    > Czy to jest Twój wniosek z własnej interpretacji tego przepisu, czy
    > kierujesz się jakimś omówieniem/orzecznictwem? Jeśli to drugie, to czy
    > możesz coś przytoczyć? :)

    Niestety tylko wlasna :-). Prawnie (takze pod wzgledem omowien i tym bardziej
    orzecznictwa) okreslenie minimalnej ilosci rekordow nie jest niestety
    okreslone, takze chcac ustalic jakas konkretna liczbe moglibysmy siedziec
    tutaj do nastepnej zimy ;-).

    Ta liczba "2" pojawila mi sie adaptujac pojecie zbioru danych z UODO, do
    ktorego omowienia sa juz calkiem pokazne. Takze w moim rozumieniu i tutaj
    minimalna ilosc bedzie nie mniejsza niz 2 (mowienie o bazie danej
    jednorekordowej wydaje sie nieprozumieniem), ale z zastrzezeniem, ze
    poniesione juz zostaly naklady inwestycyjne ilosciowe i jakosciowe. Czyli
    mozna wstawic 50 rekordow bez ponoszenia takich nakladow (w sensie
    zdroworozsadkowym, bo ktos powie, ze prad zuzyty przez komputer to tez naklad)
    i mozna wstawic 51 rekord ponoszac naklady inwestycyjne, ktory bedzie dopiero
    swiadczyc o powstaniu bazy danych. Wydaje mi sie jednak pewne, ze
    ograniczeniem dolnym bedzie liczba 2. Ograniczenie gorne minimalnej wielkosci
    bazy danych praktycznie nie istnieje.

    O, znalazlem jeszcze wlasnie jakis wydruk z jakiegos artykulu dot. ochrony
    internetowych baz danych (nie pamietam skad to mam), mamy tutaj omowienie i
    m.in.: "W literaturze prawniczej nie ma zgodnosci co do okreslenia owego
    minimalnego progu, od ktorego mozemy mowic o chronionej bazie danych. Wydaje
    sie, ze wszystko bedzie zalezec od konkretnej sytuacji. W zaleznosci od
    wysokosci nakladow poczynionych na uzyskanie elementow mozna w niektorych
    przypadkach zaryzykowac stwierdzenie, ze nawet dwa skladniki moga stanowic
    baze danych."

    O i jeszcze z tego samego omowienia, wypowiedz dotyczaca nakladow
    inwestycyjnych: "O istotnosci nakladow nie moze przesadzac jedynie ilosc
    skladnikow wchodzacych w sklad zbioru. Moze zdarzyc sie, ze stworzenie bazy
    zawierajacej kilkadziesiat elementow bylo bardziej pracochlonne i wiazalo sie
    z wiekszymi kosztami niz przygotowanie bazy obejmujacej o wiele wiecej
    skladnikow. Inwestycja nie bedzie w zadnym przypadku koszt zakupu gotowej bazy
    danych [a wiec IMO takze domeny, hostingu w mysl tej wypowiedzi - dop.]".

    Niestety na tym wydruku nie mam ani skad to pochodzi, ani nawet zadnych
    nazwisk podpisanych pod omowieniem. Sprobuje sobie przypomniec skad to mam.

    --
    Pozdrawiam,
    Pawel