    From: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: kradziez danych osobowych
    Date: Mon, 9 Oct 2006 19:37:03 +0200

    Użytkownik "BJ" <c...@g...com> napisał w wiadomości
    news:egdurl$a7q$1@atlantis.news.tpi.pl...
    > jakie postępowanie należy wdrozyc jesli doszło do sytuacji w której zostały
    > skradzoniony laptop i istnieje podejrzenie kradziezy danych osobowych.
    > Nadmieniam że chodzi o dane nie tylko te podstawowe ale także informacje o
    > stanie zdrowia pacjentow? Czy to sie zgłasza jedynie na Policji czy tez do
    > Prokuratury ew. GIODO?? Za parę dni bede dysponoać nr telefonu osoby ktora
    > dokonala tego wlamania. Niestety jej danych osobowych nie posiadam. Rozumiem
    > ze mam to zgłosic na policje?

    Czegoś tu nie rozumiem. Skoro laptop został skradziony - jak piszesz - to czemu
    tylko istnieje podejrzenie kradzieży tych danych? Rozsądnie rzecz ważąc, to
    raczej powinieneś mieć w tej materii pewność. Chyba, że nie wiesz, co było na
    laptopie.

    Sprawa jest dla osoby, która administrowała takimi danymi dość gardłowa. Takich
    danych nie przechowuje się - co do zasady - w laptopach narażonych na kradzież,
    a jeśli już, to zabezpiecza się dostęp do nich. Istnieje cały szereg narzędzi
    polegających na zaszyfrowaniu danych, które nawet w wypadku dostania się samego
    nośnika w niepowołane ręce uniemożliwia zapoznanie się z informacją osobom
    niepowołanym. Ustawa o ochronie danych osobowych zawiera kilka przepisów
    karnych. Jeśli faktycznie doszło do wydostania się danych osobowych to co
    najmniej mamy do czynienia z art. 52 tej ustawy:

    Art. 52. Kto administrując danymi narusza choćby nieumyślnie obowiązek
    zabezpieczenia ich przed zabraniem przez osobę nieuprawnioną, uszkodzeniem lub
    zniszczeniem, podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia
    wolności do roku.

    Z tym, że trzeba by było dokładnie zastanowić się z ustawą w ręce i znając
    dokładnie stan faktyczny oraz zawartość skradzionej bazy danych, czy zacytowany
    przeze mnie artykuł ma zastosowanie - vide przede wszystkim pierwsze artykuły
    ustawy.