  • 1. Data: 2006-10-09 16:53:46
    Temat: kradziez danych osobowych
    Od: "BJ" <c...@g...com>

    jakie postępowanie należy wdrozyc jesli doszło do sytuacji w której zostały
    skradzoniony laptop i istnieje podejrzenie kradziezy danych osobowych.
    Nadmieniam że chodzi o dane nie tylko te podstawowe ale także informacje o
    stanie zdrowia pacjentow? Czy to sie zgłasza jedynie na Policji czy tez do
    Prokuratury ew. GIODO?? Za parę dni bede dysponoać nr telefonu osoby ktora
    dokonala tego wlamania. Niestety jej danych osobowych nie posiadam. Rozumiem
    ze mam to zgłosic na policje?

    pozdr

    BL

  • 2. Data: 2006-10-09 17:37:03
    Temat: Re: kradziez danych osobowych
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "BJ" <c...@g...com> napisał w wiadomości
> [...]
    > dokonala tego wlamania. Niestety jej danych osobowych nie posiadam. Rozumiem

    Czegoś tu nie rozumiem. Skoro laptop został skradziony - jak piszesz - to czemu
    tylko istnieje podejrzenie kradzieży tych danych? Rozsądnie rzecz ważąc, to
    raczej powinieneś mieć w tej materii pewność. Chyba, że nie wiesz, co było na
    laptopie.

    Sprawa jest dla osoby, która administrowała takimi danymi dość gardłowa. Takich
    danych nie przechowuje się - co do zasady - w laptopach narażonych na kradzież,
    a jeśli już, to zabezpiecza się dostęp do nich. Istnieje cały szereg narzędzi
    polegających na zaszyfrowaniu danych, które nawet w wypadku dostania się samego
    nośnika w niepowołane ręce uniemożliwia zapoznanie się z informacją osobom
    niepowołanym. Ustawa o ochronie danych osobowych zawiera kilka przepisów
    karnych. Jeśli faktycznie doszło do wydostania się danych osobowych to co
    najmniej mamy do czynienia z art. 52 tej ustawy:

    Art. 52. Kto administrując danymi narusza choćby nieumyślnie obowiązek
    zabezpieczenia ich przed zabraniem przez osobę nieuprawnioną, uszkodzeniem lub
    zniszczeniem, podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia
    wolności do roku.

    Z tym, że trzeba by było dokładnie zastanowić się z ustawą w ręce i znając
    dokładnie stan faktyczny oraz zawartość skradzionej bazy danych, czy zacytowany
    przeze mnie artykuł ma zastosowanie - vide przede wszystkim pierwsze artykuły
    ustawy.