  • Data: 2005-05-29 21:43:59
    Temat: Re: klastry wiejskie
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "Tenar" <t...@k...org> napisał w wiadomości
    news:236f.000009b9.429a2b06@newsgate.onet.pl...

    > A konkretnie to jaka spolka?
    > Przypominam: brak solidarnej odpowiedzialnosci i rolnik pozostaje
    rolnikiem.

    A kto będzie za te transkacje odpowiadał? No siły ludzkiej nie ma i ktoś
    musi. Albo klaster, albo rolnik. Najbliższe takiemu wyobrazeniu jest
    stowarzyszenie producentów. Nagrywa kontrakt, ale stroną nie jest ono,
    tylko rolnicy. Z tym, że rolnicy ponoszą odpowiedzialność za wywiazaznie
    sie z umowy. Można spokojnie ją tak zrobić, ze każdy w swoim zakresie,
    czyli zakąłdajac ten przklad z bigosem i kilku rolników, to każdy z nich
    odpowiada za dostawę w jakimś tam terminie jakiejs tam ilości kapusty.

    > To juz blizej. Ale taka umowa nie zapewnia dostatecznego
    bezpieczenstwa obrotu.
    > Chcemy przeciez by barman rozliczyl sie tylko ze sprzedanego bigosu (a
    nie od
    > kupionej kapusty), a rolnik mial podstawy wierzyc w rzetelnosc
    rozliczen.

    No ale wówczas ryzyko przenosisz na rolnika. Bo jak barman narobi tego
    bigosu bądź ile, nie sprzeda połowy i będzie musiał wywali, to wówczas
    barman jest czysty, bo wyjdzie pewnie na zero, ale rolnik nie będzie
    mieć ani kapusty, ani pieniędzy.

    > Jesli z kolei kapusta bedzie niedobra, to w jaki sposob ustalic
    odpowiedzialnosc
    > rolnika?
    > Udzial w grupie ma zapewnic bezpieczenstwo stronom tego typu umow
    (lacznie z
    > koncowym odbiorca). To wcale nie jest latwe.
    > Ten przyklad z bigosem jest stosunkowo prosty. Zwiazki gospodarecze w
    grupie
    > moga byc o wiele bardziej zlozone.

    No to właśnie stowarzyszenie jest lekarstwem na to. Dla naszego
    przykładu.

    Mamy Stowarzyszenie Producentów Kapusty [SPK] zrzeszające 50 rolników.
    Mamy również Związek Barmanów [ZB] zrzeszających tych właścicieli
    lokali. Zarządy jednego i drugiego stowarzyszeni schodzą się i ustalają,
    że załóżmy jest dwóch producentów bigosu mogących odbierać kapustę - A i
    B - którzy dają różne ceny, mają różne warunki odbioru (jeden chce
    foliowaną) no i mają różne siedziby. Teraz robimy zebranie SPK. 30
    rolników chce na wynegocjowanych warunkach dostarczać kapustę do
    producenta A, a 10 do B. A więc zawierane są odpowiednie umowy pomiędzy
    A i B. Rola SPK to doradztwo oraz koordynacja, czyli ustalenie kto i
    kiedy, by nagle u producenta A nie zwalono całego kontyngentu w 2 dniu
    kampanii. W umowie jest kto i kiedy ma ile dostarczyć.

    Pozostałe 10 rolników może sprzedać kapustę na rynku. Może się okazać,
    że któryś z tych, co podpisali umowy nie będzie mógł dostarczyć kapusty,
    bo mu zjadły motyle. Wówczas można wziąć od tych niezdecydowanych. Ale
    oni będą chcieli drożej. No i teraz dochodzimy do sedna, czyli
    rozliczeń.

    Jest kilka możliwości:

    1) A płaci za każdą dostawę dostawcy - ale wówczas są kłopoty, bo jak to
    ma być z zysku, a produkcja jest ciągła, to tak naprawdę nie wiadomo z
    czyjej kapusty jest dana porcja. A ceny pewnie się wahają.

    2) A płaci stowarzyszeniu należną część zysku, a Stowarzyszenie płaci
    rolnikom, z tym, że:

    - możemy stopniowo płacić każdemu, stosownie do udziału w spodziewanym
    zysku - co spowoduje kłopot, jak ktoś nie dostarczy kapusty, a już
    trochę kasy wcześniej weźmie;

    - możemy zarządzać kasą, i podzielić po kampanii - pewniejsze, ale
    rolnik dostanie późno pieniądze.

    3) A płaci stowarzyszeniu po zakończeniu kampanii - ale to ryzyko, ze A
    splajtuje i rolnicy nic nie dostaną.

    Moim zdaniem najrozsądniejsze jest drugie rozwiązanie, przy czym już nie
    wiem, w której z zaproponowanych wersji. może pośrednia, czyli wypłata
    jakiś tam zaliczek. Choć to też ryzykowne, bo jak jednak ktoś nie
    zapłaci, to wówczas pozostali rolnicy mogą popłynąć.