  • Data: 2005-05-29 21:34:30
    Temat: Re: klastry wiejskie
    Od: Maciej Bebenek <m...@t...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Tenar napisał(a):

    > A skad te wnioski - mozna wiedziec?
    > Nam nie chodzi o nic innego, jak o stworzenie warunkow dla rolnikow
    > podejmujacych dzialania wykraczajace poza dostarczanie "surowca rolniczego".
    > Z drugiej strony efektem powinno byc to, ze przedsiebiorcy angazujacy sie w
    > przedsiewziecia na wsi tworza zwiazki z rolnikami budujac rozwijajaca sie
    > strukture gospodarcza majaca wplyw na rozwoj calej spolecznosci lokalnej.

    Nie ma żadnego zakazu podejmowania działań przekraczających działalność
    rolniczą. Tylko trzeba - przy okazji takiej działalności - płacić
    podatki. I sądzę, że tu pies jest pogrzebany. Jeżeli - już nie rolnik -
    bedzie musiał płacić to samo, co każdy inny przedsiebiorca, zaczną się
    schody i lament o prześladowaniu rolników, którzy chcieli tylko sobie po
    kraju pojeździć i sprzedawać swoje dobra.

    > A czymze jest powyzszy opis jak nie ideologia?

    Nie jest ideologią - jest kolejnym etapem ewolucji, wypracowanym przez
    wieki. Specjalizacja na kazdym etapie transferu dóbr, niezaleznie od
    tego, czym są te dobra.

    > Z jakich to powodow rolnik nie moze w Polsce sprzedawac przetworzonej zywnosci -
    > jesli nie z powodu ideologii?
    > Nawiasem mowiac - ostatnio dokonano zmian w ustawie o VAT, ktora tworzy pewna
    > furtke w tym zakresie (niewykluczone, ze pod wplywem naszych argumentow).
    > Czy to nie ideologia nakazuje traktowanie wolnego rynku jako obszaru
    > wspolzawodnictwa niezaleznych podmiotow (wbrew rozsadkowi i stosowanej praktyce,
    > ale za to w interesie duzych koncernow)?

    Słucham? Chciałbyś ustawowej wyłączności na sprzedaż artykułów rolnych? ;-)

    > Jaki jest wreszcie pozaideologiczny powod, dla ktorego prawnicy twierdza iz
    > doktryna nie pozwala na funkcjonowanie podmiotow gospodarczych bez wspolnego
    > kapitalu lub solidarnej odpowiedzialnosci?

    Tu akurat nie chcę zabierac głosu, ale wieloletnie doświadczenie
    podpowiada mi, że przyjaźń i współdziałanie kończą się w momencie
    podzialu pieniędzy. A jeszcze szybciej w przypadku podziału strat.

    > Argumentuje sie, ze te struktury moglyby stac sie beneficjentem unijnej pomocy.
    > Dla niektorych najwyrazniej nie do przebolenia jest to, ze jakies pieniadze
    > moglyby posluzyc rozwojowi lokalnej spolecznosci, miast trafic do kieszeni
    > ekspertow od doradzania, tworzenia planow rozwoju, konkursow i opracowan.
    > Na wspieranie klastrow w Polsce wydano juz miliony. A pojda pewnie miliardy.
    > A my nie chcemy, by wspierano klastry, tylko by stworzono warunki ich rozwoju na
    > terenach wiejskich.
    > Ot i caly nasz grzech.

    A jeśli mogą, niech ssą z Brukseli tyle, ile się da. Byleby nie kosztem
    np. rozwoju ogólnej infrastruktury.

    > W poczatkowej fazie rozwoju, klastry ograniczaly sie do luznych porozumien.
    > Obecnie norma jest powstawanie silniejszych (sformalizowanych) zwiazkow.

    To o co walczycie. Bo ja już straciłem wątek.

    > Problem w tym, ze kazda teoria ekonomiczna moze byc powiazana z jakas ideologia.
    > Nawet Twoja wypowiedz o zysku moze byc zinterpretowana w rozny sposob.
    > Nawet jesli ktos z tytulu uczestniczenia w klastrze bedzie mial mniejszy zysk
    > jednostkowy, ale obnizy koszty, uzyska latwiejszy dostep do rynku zbytu,
    > wykorzysta w wiekszym stopniu dostepne zasoby i zyska renome dostawcy zdrowej i
    > stosunkowo taniej zywnosci, to w sumie mu sie to oplaci.

    |Czy to znaczy, że te jajka, ktore kupuję w Warszawie w sklepie za
    rogiem powstały wbrew ideologii klastra? I że ten rolnik, który
    zainwestował kupę szmalu chociażby w opakowania na jajka ometkowane
    znakiem zdrowej żywności itede itepe jest pasożytem na zdrowej tkance
    chłopstawa polskiego?? Naprawde nie rozumiem.

    > Chlop dzialajacy w pojedynke zawsze bedzie pomiatany. I oni juz o tym wiedza
    > doskonale.

    Zgadza się. Ale namówić tego samego chłopa do wejścia w jakąkolwiek
    wspólną inicjatywę z moich doświadczeń graniczy z cudem.

    M.