  • Data: 2005-05-28 20:49:24
    Temat: Re: klastry wiejskie
    Od: "Tenar" <t...@k...org> szukaj wiadomości tego autora

    > A, to wyjatkowo ciekawa koncepcja. A da się tak?

    Owszem. Najprostszym rodzajem konkurencji, ktory wystepuje wsrod
    wspolpracujacych podmiotow jest konkurencja o zasoby klastra.

    > Ale ktoś to na bieżąco musi robić? Zastanów się. Przcież to, co piszesz
    > się kupy nie czyma. Czyli do każdej decyzji tych wszystkich
    > "klastonariuszy" zwołujesz i głosowanie urządzasz? Czy jak sobie to
    > wyobrażasz. Głowne kierunki mozna na walnym zgomadzeniu obrać, ale
    > zarząd musi być. A w tym momencie otrzymujemy klasyczną spółdzielnię.

    Nie. TO wszystko zostalo dokladnie przeanalizowane.
    Zamiast zarzadzania przez struktury mamy zarzadzanie przez przedsiewziecia.
    W obrebie klastra powstaja rozne przedsiewziecia, ktore moga byc calkowicie
    niezalezne. Normalne czynnosci zarzadu dotycza przedsiewziec, a nie calego
    klastra. A do tego wystarczy pelnomocnik.

    > Bo u nas jeszcze jest wstręt do kolektywizacji. I to jest przyczyna.

    Nawet jesli to jest powodowane "wstretem", to tym decyzjom trudno sie dziwic.
    W czasie dyskusji nad projektem podalem taki przyklad.
    Przy drodze stoi bar, a za nim pole na ktorym chlop uprawia kapuste.
    Wlasciciel baru proponuje chlopu: bede bral kapuste w takich ilosciach, jakie mi
    sa potrzebne, a w zamian daje 10% od sprzedazy bigosu.
    Cos takiego umozliwia nasz projekt, ktory zostal uznany przez rzad za zbedny.
    Pytam sie wiec przedstawiciela rzadu - czy widzi jakies inne rozwiazanie dla tej
    konkretnej sytuacji?
    Zaproponowal spolke cywilna. Czyli chlop za mozliwosc sprzedazy kapusty w troche
    lepszej cenie ma zostac zakladnikiem wszystkich dzialan barmana (o ZUS nie
    wspominam)?
    Fundamentalna kwestia jest brak solidarnej odpowiedzialnosci.

    > Dokąd nie chcą, to i klastry nie pomogą.

    Jestem innego zdania. Oni nie tylko chca, ale wiele rzeczy robia wspolnie.
    A klastry pomoga im podejmowac takie wspolne dzialania nastawione na rynek.

    > złe
    > sensowną
    >
    > Czyli z tego powodu, że spółdzielnie się źle kojarzą, robimy klastry.

    Pominales kwestie odpowiedzialnosci.
    Zle skojarzenia nie biora sie z niczego.
    A nawet gdyby tak bylo, to problem jest tak wazny, ze warto sie nim zajac.
    Alternatywny program opracowany przez Bank Swiatowy przewiduje podobno (wedlug
    jednego z przedstawicieli rzadu) przegonienie ok. 8 milionow ludzi ze wsi do miast