    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: jak ominac VAT?
    Date: Sat, 22 Feb 2003 11:34:37 +0100

    On Sat, 22 Feb 2003, Marcin Olender wrote:

> [...]
    >+ > Dnia 20-02-2003 18:13, Użytkownik Elita.pl napisał:
    >+ > > Karotka_19 wrote:
    >+ > >
    >+ > >>Witma, na konto prywatne, pieniadze od siostry, po prostu mi pozyczyla,
    [...]
    >+ > > Nie ma VATu na pożyczki. Najlepiej wykupcie weksle, wtedy płacisz tylko
    >+ > > 1 promil, a od pożyczki jest 2% opłaty skarbowej.
    >+ >
    >+ > Koncepcja że opłata za weksel pozwala uniknąc podatku od czynności
    >+ > cywilnoprawnych z tytułu pozyczki (nie opłaty skarbowej, kotku, wcale

    Maddy, o ile wiem to sprawa była wałkowana razy kilka.
    *Jeśli* weksel jest zabezpieczeniem - to oczywiście należy się
    zarówno opłata skarbowa od weksla jak i podatek od "właściwej"
    transakcji, tej którą weksel zabezpiecza.
    Jeśli wystawienie weksla jest *samoistnym* zdarzeniem (dajesz
    weksel i bierzesz pieniądze - oczywiście na wekslu nie może
    być mowy że jest on zabezpieczeniem ani że podlega umowie
    wekslowej - bo wtedy *nie jest* on samoistny :)) to *podobno*
    podatku brać państwu nie wolno - podpisaliśmy (my, Maddy,
    tylko że wyręczyliśmy się którymś premierem ;)!) stosowną
    umowę międzynarodową. Z braku znajomości numerka identyfi-
    kacyjnego umowy muszę pisać wszystko w trybie przypuszcza-
    jącym, ale w googlu powinno dać się znaleźć namiary :)
    Krótko mówiąc - były tu rady "na wszelki wypadek spytaj
    w twoim US" i (zaskakujące ?) odpowiedzi: "potwierdzili
    że podatku nie ma !"

    >+ > A poza tym że nie wiesz co to jest weksel, to wiesz co to
    >+ > jest opłata skarbowa?

    Prawdę mówiąc to mam trudności z rozeznaniem czy złośliwość
    była na miejscu i w jakiej skali :)
    Jak rozumiem - problem w tym iż był przelew (wielki ?)
    i Karotka obawia się pytania "z jakiego tytułu".
    Sugerujesz że jest problem w zapłacie przelewem za weksel,
    *pomijając* sprawę wiarygodności stron transakcji ?
    Przyznam że nie wiem, ale chyba nie ma nakazu zapłaty
    za weksel gotówką...

    >+ Własnie - niby jak by to miało działać? Poza tym najłatwiejszym sposobem
    >+ uniknięcia PCC od pożyczki jest po prostu niezapłacenie. Przecież to jest
    >+ nie do ruszenia w tak bliskim gronie jak rodzeństwo nie trzeba nic pisać ani
    >+ nic ( chyba.. choc kto wie...).

    Zaraz, powoli. Nie znamy powodu udzielenia pożyczki: jeśli
    Karotka ma zamiar nabyć jakiś osobisty środek trwały (w rodzaju
    mieszkania czy samochodu) przekraczający jej możliwości
    finansowe - to jak najbardziej powinna mieć dokumenty
    wskazujące skąd wzięła pieniądze na owe fanaberie... :)

    >+ Pozdrawiam

    wzajemnie (wszystkich) :) - Gotfryd