  • Data: 2009-04-23 08:57:09
    Temat: Re: jak nie przeoczyć wezwania do sądu
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    przypadek pisze:

    > Dokładnie taką sytuację przerobiłem.
    > Niestety mam odpowiedź na moją skargę z centrali Poczty Polskiej, że
    > ma być pozostawiane w tej sprawie awizo.
    > Mam stanowisko z UKE, że praktyka Poczty Polskiej jest bezprawna.
    > Tyle że UKE nie może czegoś Poczcie Polskiej nakazać. Do kogo mam się
    > zwrócić? UOKiK?

    Chodzi Ci o to, że listonosz, wiedząc przy doręczeniu, że adresat nie
    mieszka, zostawił awizo? Jeśli tak, to jest to niezgodne z prawem. Ale
    jeśli w domu nikogo nie było i list został awizowany, to jest to zgodne
    z prawem. Doręczenie listów sądowych jest regulowane przez odpowiednie
    rozporządzenie.

    Algorytm zapisany w tym rozporządzeniu jest następujący:

    1. Jeśli jest adresat w domu, zostawiamy list.
    2. Jeśli nie ma adresata, ale jest dorosły domownik, zostawiamy list.
    3. Jeśli nie ma adresata i domownik mówi, że adresat nie
    żyje/wyprowadził się/etc. - listonosz zwraca list z taką notatką
    4. Jeśli nikogo nie ma w domu - zostawiamy awizo, które może odebrać
    wyłącznie adresat lub osoba posiadająca pełnomocnictwo pocztowe.

    Z powyższego wynika wniosek, że nie ma prawnej możliwości, aby po
    pozostawieniu awiza (po awizacji) list wrócił z adnotacją inną niż nie
    podjęto w terminie. Przywilej ten przysługuje jedynie, jeśli niemożność
    dostarczenia wynikła przed pozostawieniem awiza.

    Ewidentny bubel prawny.

    > No to akurat rozumiem bo na jakiej podstawie listonosz ma stwierdzić
    > że ktoś nie mieszka? A terminy muszą jakieś być.

    Ale właściciel mieszkania/domownik powinien mieć możliwość
    poinformowania na poczcie, że adresat tam nie mieszka. Brak takiej
    możliwości powoduje, że sąd otrzymuje błędne informacje i na tej
    podstawie podejmuje błędne decyzje.

    --
    Liwiusz