    From: "Maciek Grochowski" <g...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: filmowanie w szkole
    Date: Mon, 29 Nov 2004 23:10:16 +0100

    Użytkownik "Roman G." <r...@g...pl> napisał w wiadomości
    news:cofsdd$ipb$1@inews.gazeta.pl...

    > Postaraj się zrozumieć konwencję, w jakiej się wypowiedziałem, i powód,
    > dla
    > którego zadałem tak sformułowane pytanie, opierając się na pewnej analogii

    Rozumiem Twoje intencje, lecz uwazam, ze taka analogia jest jednak zbyt
    odlegla :-)

    > No to znajdź mi dla policjanta tę podstawę prawną do wydania zakazu.

    Nie wiem czy takowa istnieje. Szczerze nie mam ochoty teraz szukac mam
    ciekawsze zajecia :-), aczkolwiek chodzi mi o to, ze jest roznica pomiedzy
    przesluchaniem, a lekcja w szkole. Obiecuje jednak, ze jutro poszukam.

    > Prowadzący rodz.d.dz. nie ma uprawnień wynikająch z k.r.o. Potrafisz
    znaleźć
    > dla niego podstawę prawną dla tego typu działań?

    Kodeks Cywilny
    Art. 95
    § 1. Władza rodzicielska obejmuje w szczególności obowiązek i prawo rodziców
    do wykonywania pieczy nad osobą i majątkiem dziecka oraz do wychowania
    dziecka.
    § 2.Dziecko pozostające pod władzą rodzicielską winno rodzicom
    posłuszeństwo.
    § 3. Władza rodzicielska powinna być wykonywana tak, jak tego wymaga dobro
    dziecka i interes społeczny.
    Art. 111
    § 1. Jeżeli władza rodzicielska nie może być wykonywana z powodu trwałej
    przeszkody albo jeżeli rodzice nadużywają władzy rodzicielskiej lub w sposób
    rażący zaniedbują swe obowiązki względem dziecka, sąd opiekuńczy pozbawi
    rodziców władzy rodzicielskiej. Pozbawienie władzy rodzicielskiej może być
    orzeczone także w stosunku do jednego z rodziców.
    Art. 1121
    Jeżeli sąd opiekuńczy nie postanowi inaczej, obowiązek i prawo wykonywania
    bieżącej pieczy nad osobą małoletniego umieszczonego w rodzinie zastępczej
    albo w placówce opiekuńczo-wychowawczej, jego wychowania oraz
    reprezentowania w dochodzeniu świadczeń przeznaczonych na zaspokojenie
    potrzeb jego utrzymania należą do rodziny zastępczej albo placówki
    opiekuńczo-wychowawczej. Inne obowiązki i prawa wynikające z władzy
    rodzicielskiej należą do rodziców małoletniego.

    Jezeli dobrze mysle w takim przypadku wladza rodzicielska przekazywana jest
    takze odpowiednim organom lub instytucjom. Jezeli sie myle to przepraszam
    :-) I w takim przypadku dziecko wg. Art 95 Par 3 powinno byc posluszne i
    przestac filmowac :-) Ale to moje zdanie.

    > Dlaczego śmieszne? Taka obserwacja dokonywana jest przez fachowców i ma na
    > celu podnieść jakość pracy nauczyciela, a nie wyśmiewać się z słow, jakich
    > używa. W dobrej, nie w złej wierze. Widzisz różnicę?

    Smieszy mnie to poniewaz taka kontrola powinna byc przeprowadzana bez
    wczesniejszego ostrzegania placowki i samego nauczyciela. Wtedy dzialania
    takie beda miarodajne i rzetelne.

    > To nie jest nagrywanie wychowawcy przez wychowanka.

    Zgadzam sie. Ale takze jest to nagrywanie bez wiedzy i zgody.

    > Szerokie koła rozmaitym hołdują mniemaniom.
    > Jeżeli Twojej mamie nie przeszkadzałoby bycie nagrywaną przez niezbyt
    > życzliwie nastawionych do niej uczniów, jeśli uważa, że w takich
    > okolicznościach możliwy jest normalny wychowawczy wpływ nauczyciela na
    > ucznia, normalna i rzetelna nauczycielska praca, jeśli nie sądzi, że jest
    > objaw braku szacunku ze strony uczniów, to ja nie mam więcej pytań.

    Czy ja mowie o jakichs niezyczliwych uczniach?? Mowie o normalnym nagrywaniu
    zajec, w celach pozniejszo - dydaktycznych :-) Czy nagrywanie nauczyciela
    jest wyrazem braku szacunku? Obecnie studiuje. Zdarza mi sie nagrywac
    wyklady co prawda na dyktafonie, lecz widzialem takze videoamatorow
    filmujacych z ukrycia, i nie uwazam zebym nie mial szacunku wobec
    wykladowcow, podobnie jak owi kamerzysci, wrecz przeciwnie. Nie widze
    przyczyny dlaczego nie mialoby tak byc w szkolach srednich lub gimnazjach.
    Szacunku do innych nie nabiera sie w momencie ukonczenia 18 roku zycia.
    Nabiera sie go przez cale zycie. Wiec niesadze by byla wieksza roznica
    miedzy zachowaniem podczas wykladu a normalnej lekcji. W jakim sensie
    obecnosc kamery likwiduje mozliwosc wplywu wychowawczego?? Czy to urzadzenie
    niszczy mozliwosci przekazywania wiedzy, wartosci? W jaki sposob?

    > W pracy wychowawczej chodzi o stworzenie osobistych więzi, zdrowych
    > relacji
    > międzyludzkich między wychowawcą a wychowankiem.
    > Nie ma tu miejsca dla urządzeń rejestrujących, chyba że obie strony
    > wyrażają
    > na to zgodę.

    Hmm, ciekawe jak stworzyc osobiste wiezi w srodowisku, w ktorym slowo
    nauczyciela jest jedyne, sluszne i prawdziwe w kazdym przypadku. Takie
    wrazenie odnioslem z Twoich/Panskich wypowiedzi pojawiajacych sie w tym
    watku..

    Pozdrawiam
    Maciek Grochowski