    From: "Maciek Grochowski" <g...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: filmowanie w szkole
    Date: Mon, 29 Nov 2004 17:33:58 +0100

    > 1. Przesłuchujesz nieletniego, pseudokibica odpowiedzialnego za rozróbę na
    > stadionie załóżmy. Zauważasz, że nieletni ma miniaturową kamerę, za której
    > pomocą ukradkiem (ale w sposób niezakłócający czynności służbowych)
    > rejestruje Twoje zachowanie. Spytany o powód twierdzi, że bywa u was
    > częstym
    > gościem i chcą z kolegami porównać różnych policjantów - jak ci prowadzą
    > przesłuchania. Kiedyś zapisywali co śmieszniejsze powiedzenia
    > funkcjonariuszy, teraz chcą mieć nagranie ich zachowań.
    > Pozwolisz, czy nie? Jeżeli nie, to na jakiej podstawie prawnej?

    Mylisz pojecia. Nigdzie nie jest powiedziane, ze br4k jest pseudokibicem, i
    nie wiadomo czy ma czeste kontakty z policja. Sytuacja miala miejsce w
    szkole a nie na komendzie, nie wspomne juz nawet o "malej" roznicy miedzy
    uprawnieniami nauczyciela a policjanta. Chyba taka jest, niesadzisz??

    > 2. Prowadzisz rodzinny dom dziecka. Zauważasz, że Twój nowy wychowanek
    > ukradkiem rejestruje to, co robisz. Prosisz go, aby przestał, bo nie
    > życzysz
    > sobie być filmowany z ukrycia, choć nie robisz nic, czego musiałbyś się
    > wstydzić. Prosisz o oddanie kasety. Podopieczny odmawia, argumentując, że
    > jego zachowanie nie zakłóca normalnego funkcjonowania placówki.
    > Jaką znajdziesz dla opiekuna podstawę prawną do interwencji wychowawczej?
    > Czy interwencja ma w ogóle jakiekolwiek uzasadnienie wychowawcze?

    W tym przypadku sytuacja takze nijak ma sie do tematu. W takim przypadku
    jestes opiekunem prawnym wiec twoj zakres mozliwosci jest wiekszy niz
    nauczyciela, ktory nie ma prawa uzyc jakiegokolwiek rodzaju przemocy,
    obojetne fizycznej czy psychicznej. Oddajac dziecko do szkoly nie
    przekazujesz nauczycielom pelnych praw rodzicielskich. Uzasadnienie
    wychowawcze? Mozliwosc obejrzenia takiego filmu, rzeklbym intymnego bo
    przedstawia twoj dom rodzine przez szersze grono. Lecz to takze nijak ma sie
    do krecenia filmu w szkole. Szkoly to w wiekszosci instytucje panstwowe,
    ktore w jakis sposob musza byc rozliczane ze swej dzialalnosci. I taka forma
    wcale nie bylaby glupia. Strasznie glosno o przypadkach dreczenia
    nauczycieli, a to o dreczonych uczniach jakos mniej. Sam mam informacje o
    takich przypadkach z bliskiego grona znajomych. Wracajac do pytania. Jak juz
    napisalem szkola to instytucja publiczna, nie zajmuje sie strategia
    wojskowa, watpie by w gimnazjum lub liceum pracowano nad jakimis tajemnicami
    panstwowymi, wiec nie widze zasadnosci zakazu rejestrowania w takich
    placowkach :-) Dalej. Obecnie nauczyciele sa rozliczani na podstawie ocen,
    tematow wpisanych w dziannikach i bywaja obserwowani przez dyyrekcje,
    kuratorium lub ich przedstawicieli. Czy to nie smieszne. Terminy takich
    kontroi znane sa z duzym wyprzedzeniem. Nieraz slyszalem jeszcze jak
    chodzilem do liceum lub podstawowki ze nasza klasa ma sie przygotowac na
    nastepne zajecia bo bedzie pani dyrektor.

    > Tu też. Niewłaściwe, niekulturalne zachowanie uczniów polegające na
    > ukradkowym nagrywaniu osoby dorosłej, odpowiedzialnej za ich wychowanie -
    > bez jej wiedzy i zgody.

    Rozbrajajacy argument. Zobacz wiadomosci, reportaz lub jakikolwiek film
    dokumentalny. Wiele postaci w tych programamch jest takze nagrywanych bez
    ich wiedzy i zgody. To takze jest nieporawne moralnie? Co wiecej. Specjalnie
    na potrzeby tego tematu odbylem rozmowe z moja mama, ktora jest
    nauczycielka. Ze zdaniem panskim sie nie zgadza, wiem, ze to takze nie jst
    wybitny argument jednakze chcialbym przekazac opinie nauczyciela z
    dlugoletnim stazem :-)

    Pozdrawiam
    Maciej Grochowski