    From: "Tom(ek)" <p...@w...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: czytelny podpis
    Date: Sun, 16 Jan 2005 22:21:26 +0100
    Sender: "Tom(ek)" <>

    Dnia Sun, 16 Jan 2005 21:34:17 +0100, na pl.soc.prawo osoba określana
    zwykle jako Ajron w poscie Re: czytelny podpis popełniła co następuje:

    > (...)
    > Ciekawy temat na dyskusje... czy mozna od kogos wymagac czytelnego podpisu
    > na jakis dokumentach ?

    Często przy okazji podpisywania ważnych (chociaż niekoniecznie) dokumentów
    spotykamy się z określeniem "czytelny podpis", ale żaden przepis nie
    precyzuje jaki podpis należałoby uznać za _czytelny_. Wydaje mi się, że o
    tym czy podpis jest czytelny powinniśmy decydować sami ;). Bo przeciaż dla
    nas on jest _czytelny_. A już bardziej poważnie to należałoby się
    zastanowić nad samą instytucją podpisu: po co on jest? I dochodzimy do
    wniosku, że ma on udowodnić (przynajmniej w założeniu) to, że to my
    złożyliśmy dane oświadczenie woli a tym samym dajemy świadectwo, że to MY
    pozostawiliśmy ten "trudny do powtórzenia ciąg znaków graficznych
    pozostawiony za jednym przyłożeniem przyrządu kreślarskiego" [to moja
    definicja ;) ]. W przyszłości prawdopodobnie będzie to test na DNA, czy
    mikrochipy, ale że żyjemy w teraźniejszości- przynajmniej z naszego punktu
    widzenie [tym razem to Einstein], to musimy sobie radzić jak potrafimy.
    Ja jestem zdania, że należaloby podpisywać się na tyle czytelnie aby nikt
    nie zakwestionował, że to co pozostawiliśmy jest zapisane jakimś znanym
    ludzkości alfabetem i zarazem na tyle nieczytelnie, aby nikt na kolejnym
    dokumencie (fakturze, zleceniu, etc.) nie powtórzył naszego podpisu.

    > Mnie sie wydaje, ze podpis to podpis i nie mozna kogos zmuszac do tego aby
    > zmienial swoj podpis.

    A ja się z czymś takim spotkałem w PKO przy wydawaniu karty, ale było już
    za późno, bo kobieta, która tego wymagała zauważyła to post factum.

    > Ja nigdzie w zadnych przepisach nie doszukalem sie wyjasnienia tego. Moze
    > ktos sie orietuje bardziej w tym temacie ?
    >
    > (...)

    No właśnie może ktoś się orientuje ?

    PS. Sorry za polskie znaki

    *** pl(dot)soc(dot)prawo(at)wp(dot)pl **
    *** Tom(ek) **