    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Date: Sat, 23 Jun 2012 10:27:35 +0200
    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Subject: Re: ciekawostka - stosowanie się do przepisów drogowych
    <js1d79$j87$1@inews.gazeta.pl> <js1f86$eso$1@news01.versatel.de>
    <js1gjt$s25$1@inews.gazeta.pl>
    <X...@1...0.0.1>
    <js1s7i$5n1$1@inews.gazeta.pl> <4fe4b484$1@news.home.net.pl>
    <js3jcu$941$1@inews.gazeta.pl>

    On Sat, 23 Jun 2012, bzdreg wrote:

> [...]
    [...]
    > Znów dodam "merytorycznie" -

    Spróbuję tak samo podważyć wskazanie celu sygnalizacji :)
    (taka sama sygnalizacja, ale wskazuje *co innego*)

    > Są ronda bez wyznaczonych pasów, ale o szerokości spokojnie na 2 (albo i 3)
    > pasy. To zazwyczaj ciasne ronda "szykanowe", których w ogóle tam nie miało
    > być, ale włodarze wiochy postanowili wziąć kierujących pod buta. Mają zwykle
    > dwa rodzaje nawierzchni, a to poszerzenie ma ułatwić życie kierowcom
    > autobusów.
    > Kierunkowskaz w lewo przy wjeździe na rondo sygnalizuje temu za mną, że może
    > mnie spokojnie "brać z prawej", bo nie zrobię mu numeru przed nosem. Popieram
    > i sam stosuję, zwłaszcza jeżdżąc rowerem, czyli powoli.

    Ale Ty najwyraźniej piszesz o innym problemie, czyli sprawie
    niewyznaczonych pasów ruchu, kilku pojazdach na jednym pasie
    (AFAIR "sprawa motocykli" była okazją do paru flejmów, jak nie
    tu to na .samochody) oraz... własnie obowiązku sygnalizacji
    zmiany kierunku, rozumianego *również* jako "bardziej po lewej
    lub bardziej po prawej nadal na tym samym pasie".

    Usiłując łapać się brzytwy, można pytać, czy w przypadku jazdy prosto,
    przy odchodzącej w prawo przecznicy (możliwa tylko jazda prosto lub
    w prawo) sygnalizacja "w lewo" (przez jadącego prosto) jest zabroniona,
    jeśli celem jest danie znać kierującemu za sobą "nie pojadę w prawo",
    dokładnie tak jak piszesz.

    W takim układzie, owo "mignięcie w lewo" wcale nie wskazuje
    zamiaru skręcenia gdzieś tam w lewo, ale:
    - "oczywiście legalny" zamiar zjechania jeszcze trochę w lewo
    na tym samym pasie, w szczególności jeśli na tym pasie jest
    (mieści się) inny pojazd (kolejnym krokiem będzie "lub
    mógłby się zmieścić jakby był" ;))
    - wątpliwą ze względu na nieoczywistą jednoznaczność, lecz mającą
    uzasadnienie w art.3 PoRD, sygnalizację zamiaru nieskręcenia :>
    (zawsze piszę, że brakuje paru oczywistych sygnałów ;))

    > Oczywiście, jeśli taki migający lewym nagle przed moim nosem zmieni zdanie
    > i kulnąwszy się w prawo zrobi mi kuku, to nic nie udowodnię, chyba, że będę
    > miał rejestrator, a i wtedy zadziała "litera prawa".

    Wyłóż punkt widzenia owej "litery", bo chyba zbyt pesymistycznie patrzysz :)
    (sprawa dowodowa to co innego, ale przecież sygnalizowanie - lub jego
    brak - wcale nie ma priorytetu w ocenie ewentualnej winy nad
    pierwszeństwem)

    pzdr, Gotfryd