    From: Nikodem Nijaki <n...@g...com>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: aport a zbycie?
    Date: Thu, 09 Dec 2004 12:21:02 +0100

    desilencio napisał(a):

    > Co do pkt. 1 mozna sie zgodzic, np. mozna wniesc do spolki jawnej
    > prawo uzytkowania, choc jest ono niezbywalne. Rzecz w tym, ze jest to
    > nabycie konstytutywne prawa, a nie nabycie translatywne, ktorego
    > dotyczy kwestia zbywalnosci. Jesli wiec przez zbycie rozumiec
    > wylacznie _przeniesienie_ prawa, to istotnie wniesienie do spolki
    > prawa nie musi byc jego zbyciem.

    Tu chodzi o spółkę kapitałową.

    > Niezupelnie rozumiem, co to "nabycie udzialow/akcji w sensie KC".

    Ja też nie, cytowałem posiadaną opinię ;)
    Według autorów zbyciem w sensie KC jest sprzedaż, darowizna, porzucenie
    ... ale nie przeniesienie własności poprzez wniesienie aportu.

    > Pkt 3 to jakis absurd.

    Też tak myślę.

    > Co do pkt. 4 pasuje przyklad z uzytkowaniem.

    Moim zdaniem to było możliwe za czasów KH, a obecnie nie, co wydaje się
    logiczne. Przedmiot aportu musi mieć "wartość", a wartość można określić
    wyłącznie w kontekście zbywalności. Istotny jest również kontekst w
    postaci ustawy o rachunkowości i MSR.
    nn