  • 1. Data: 2004-12-08 09:10:23
    Temat: aport a zbycie?
    Od: Nikodem Nijaki <n...@g...com>

    Właśnie wpadła mi w ręce interesująca opinia prawna, z której wynika, że:

    1. wniesienie do spółki aportem rzeczy/prawa w sensie KSH nie jest
    zbyciem tej rzeczy/prawa przez aportodawcę w sensie KC,

    2. wejście w posiadanie akcji/udziałów w zamian z a port w sensie KSH
    nie jest nabyciem owych akcji/udziałów w sensie KC,

    3. zobowiązanie się do wniesienia aportu do spółki w akcie
    założycielskim nie jest zobowiązaniem w sensie KC,

    4. do spółki można wnieść aportem prawa, które nie mogą za swej natury
    być przedmiotem obrotu gospodarczego.

    ???
    nn

  • 2. Data: 2004-12-09 10:03:09
    Temat: Re: aport a zbycie?
    Od: desilencio <j...@g...pl>

    On Wed, 8 Dec 2004, Nikodem Nijaki wrote:
> [...]
    > założycielskim nie jest zobowiązaniem w sensie KC,
    > 4. do spółki można wnieść aportem prawa, które nie mogą za swej natury

    Co do pkt. 1 mozna sie zgodzic, np. mozna wniesc do spolki jawnej
    prawo uzytkowania, choc jest ono niezbywalne. Rzecz w tym, ze jest to
    nabycie konstytutywne prawa, a nie nabycie translatywne, ktorego
    dotyczy kwestia zbywalnosci. Jesli wiec przez zbycie rozumiec
    wylacznie _przeniesienie_ prawa, to istotnie wniesienie do spolki
    prawa nie musi byc jego zbyciem.

    Niezupelnie rozumiem, co to "nabycie udzialow/akcji w sensie KC".

    Pkt 3 to jakis absurd.

    Co do pkt. 4 pasuje przyklad z uzytkowaniem.

    Piotr

  • 3. Data: 2004-12-09 11:21:02
    Od: Nikodem Nijaki <n...@g...com>

    desilencio napisał(a):

> [...]
    > dotyczy kwestia zbywalnosci. Jesli wiec przez zbycie rozumiec
    > wylacznie _przeniesienie_ prawa, to istotnie wniesienie do spolki

    Tu chodzi o spółkę kapitałową.

    > Niezupelnie rozumiem, co to "nabycie udzialow/akcji w sensie KC".

    Ja też nie, cytowałem posiadaną opinię ;)
    Według autorów zbyciem w sensie KC jest sprzedaż, darowizna, porzucenie
    ... ale nie przeniesienie własności poprzez wniesienie aportu.

    > Pkt 3 to jakis absurd.

    Też tak myślę.

    > Co do pkt. 4 pasuje przyklad z uzytkowaniem.

    Moim zdaniem to było możliwe za czasów KH, a obecnie nie, co wydaje się
    logiczne. Przedmiot aportu musi mieć "wartość", a wartość można określić
    wyłącznie w kontekście zbywalności. Istotny jest również kontekst w
    postaci ustawy o rachunkowości i MSR.
    nn

  • 4. Data: 2004-12-09 19:51:43
    Od: desilencio <j...@g...pl>

    On Thu, 9 Dec 2004, Nikodem Nijaki wrote:

    > Tu chodzi o spółkę kapitałową.

    No to nie mozna wniesc prawa niezbywalnego (art. 14(1) ksh), ale np.
    Skarb Panstwa moglby ustanowic na rzecz spolki uzytkowanie wieczyste
    na swoim gruncie; takie dzialanie nie byloby ani zbyciem gruntu, ani
    zbyciem uzytkowania wieczystego. A wiec bylby to przyklad wniesienia
    wkladu, ktore nie jest zbyciem rzeczy ani prawa.

    > Według autorów zbyciem w sensie KC jest sprzedaż, darowizna, porzucenie
    > ... ale nie przeniesienie własności poprzez wniesienie aportu.

    No to autorzy nie wiedza, co to jest zbycie, bo co do zasady ani
    sprzedaz, ani darowizna, ani porzucenie nim nie sa. Zbycie to
    przeniesienie wlasnosci (prawa) na podstawie umowy. Sprzedaz lub
    darowizna moga byc zbyciem, jesli powoduje skutek rzeczowy. A
    porzucenie nigdy nie jest zbyciem, bo nie powoduje przeniesienia
    wlasnosci, tylko jej wygasniecie.

> [...]
    > logiczne. Przedmiot aportu musi mieć "wartość", a wartość można określić
    > wyłącznie w kontekście zbywalności. Istotny jest również kontekst w

    Jesli mowa o spolkach kapitalowych, to masz racje. Dla spolek
    osobowych jest inaczej. No ale w razie czego "wartosc" powinny miec
    majatki wspolnikow.

  • 5. Data: 2004-12-11 18:57:43
    Od: "Nikodem Nijaki" <n...@g...pl>

    Użytkownik "desilencio" <j...@g...pl> napisał w wiadomości
    t.localdomain...

> [...]
    > zbyciem uzytkowania wieczystego. A wiec bylby to przyklad wniesienia
    > wkladu, ktore nie jest zbyciem rzeczy ani prawa.

    Autorzy opinii lansuja teze, że wniesienie aportu nie jest "zbyciem" w
    ogólności ;)
    A skąd problem ...
    Otóż pewna spółka akcyjna miała w statucie zapis, że zbycie majątku o
    wartości przekraczającej kwotę X wymaga zgody rady nadzorczej, zarząd tej
    spółki wniósł aportem do innej spółki majątek znacznie przekraczający X bez
    uprzedniej zgody rady nadzorczej. Indagowany w tej sprawie zarząd spółki
    przedstawił opinię prawną, którą cytowałem ;)

    > Jesli mowa o spolkach kapitalowych, to masz racje. Dla spolek
    > osobowych jest inaczej. No ale w razie czego "wartosc" powinny miec
    > majatki wspolnikow.

    A co w sytuacji gdy do spółki kapitałowej pod rządami starego KH wniesiono
    prawo niezbywalne?
    Ale to na nowy watek ;)
    nn

    ---