    From: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: alimenty - pytanie
    Date: Wed, 28 Sep 2005 15:23:43 +0200
    Sender: l...@p...onet.pl@gprs6.orange.pl

    SzerszeN napisał(a):

    > rozumiem ze to po stronie placacego alimenty jest wystapienie o ustanie
    > obowiazku alimentacyjnego

    Zazwyczaj tak się to odbywa w praktyce. Strona przyjmująca alimenty
    zawsze może z nich zrezygnować, jeśli uzna, że już się jej nie należą.

    > akurat w interesujacym mnie przypadku, porozumienie nie wchodzi w
    > rachube chocby z tego powodu, ze ojciec grozi corce ze jesli nie
    > przestanie pobierac alimentow to nasle na nia swoich kolesi

    Przykra sprawa.

    > i co w takim wypadku?
    > co w przypadku kiedy sie okaze ze od jakiegos okresu corka uczaca sie na
    > studiach dziennych zarabia wiecej niz powinna?
    > czy to oznacza ze za jakis tam okreslony okres bedzie musiala te
    > alimentu zwrocic?

    Nie sądzę, żeby sąd się zdecydował na nakazanie córce zwrot
    alimentów za czas, kiedy studiowała dziennie, oznaczałoby to, że za ten
    okres nie należą się jej alimenty w ogóle, co jest raczej nieprawdą. Jak
    córka jest na studiach dziennych, to jej to nie grozi.

    Jeśliby jednak zarabiała "dużo", ojciec może wystąpić do sądu o
    zmniejszenie alimentów, jednakże nie z datą wsteczną. To są dwie różne
    sprawy (ustanie oraz obniżenie/podwyższenie alimentów). Sąd nie może
    uznać, że alimenty nie należały się, bo były za duże. Ilekolwiek by nie
    zarabiała, to praktycznie jakaś choćby niewielka kwota alimentów się
    należała, więc obowiązek nie mógł ustać. Jeśli ojciec twierdzi, że
    alimenty były za wysokie, to mógł w odpowiednim czasie złożyć pozew o
    obniżenie ich wysokości. Teraz to już (chyba) "po ptokach".

    --
    Pozdrawiam!
    Liwiusz