    From: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: alimenty - pytanie
    Date: Wed, 28 Sep 2005 14:28:33 +0200
    Sender: l...@p...onet.pl@gprs6.orange.pl

    SzerszeN napisał(a):

    > ktos to moze potwierdzic lub zaprzeczyc lub ewentualnei cos jeszcze
    > ciekawego dodac?

    Alimenty trzeba płacić do momentu usamodzielnienia się dziecka,
    zazwyczaj wiąże się to z ukończeniem szkoły lub studiów.

    Niemniej jednak nieprawdą jest, że trzeba wystąpić o ustalenie
    wygaśnięcia obowiązku alimentacyjnego. Po ustaniu przesłanek na
    podstawie których alimenty się należały (ukończenie szkoły i rozpoczęcie
    pracy) ten kto je płacił, może tego zaprzestać.

    Ustalenie wygaśnięcia na drodze sądowej przydaje się jedynie w
    sytuacji, jeśli strona na rzecz której alimety są przyznane, twierdzi,
    że nadal się jej należą. Ma ona w ręku wyrok, na podstawie którego może
    prowadzić egzekucję. Komornik nie wstrzyma egzekucji na tej podstawie,
    że dłużnik stwierdzi, że aliemnty nie należą się. Podstawą do
    zaprzestania egzekucji, wbrew woli wierzyciela, może być właśnie
    postanowienie sądu o ustaniu obowiązku alimentacyjnego.

    Nie trzeba się spieszyć ze składaniem pozwu o stwierdzenie ustania
    obowiązku, ponieważ można to zrobić z datą przeszłą. Na przykład ojciec
    z córką uzgodnili, że w 2002 roku, kiedy to latorośl ukończyła szkołę,
    ojciec przestanie już płacić alimenty. Zazwyczaj w życiu nie potrzeba do
    tego celu osobnego wyroku. Może się jednak zdarzyć, że w 2005r. córka
    chciałaby pójść do komornika i egzekwować alimenty za lata 2002-2005.
    Komornik egzekucję rozpocznie, ponieważ na wyroku nie jest napisane do
    kiedy obowiązek alimentacyjny istnieje. Jednak ojciec ma możliwość
    złożenia choćby dopiero w 2005r. pozwu do sądu z wnioskiem o
    stwierdzenie ustania obowiązku alimentacyjnego już w roku 2002, przez co
    egzekucja komornicza za okres 2002-2005 może być zablokowana.

    --
    Pozdrawiam!
    Liwiusz