    From: "J.Jackowski" <n...@p...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Zniesienie służebności
    Date: Fri, 21 Mar 2008 21:08:12 +0100

    Heming pisze:
> [...]
    >
    > Jesli jednak, sluzebnosci utacila wszelkie znaczenie, to wlasciciel
    > nieruchomości obciazonej ma dwie mozliwosci dzialania. Albo dogadac sie z
    > wlascicielami gruntow wladnacych (czyli tych, ktorym sluzebnosci
    > przysluguja) i poprosic o zlozeniu jednostronnych oswiadczen woli o
    > zrzeczeniu sie sluzebnosci i zgodzi na wykreslenie ich z KW albo wystapic do
    > sadu z powodztwem do sadu o zniesienie sluzebnosci. Mozna tez zawrzec z
    > wlascicielami gruntow wladnacych umowy o zrzeczeniu sie sluzebnosci i
    > zgodzie na wykreslenie z KW, ale wtedy zniesienie bedzie odplatne.

    Raczej ten wariant jest mało prawdopodobny, skoro robią tylko na złość :(

    > Co do wariantu drugiego, sadowego, to po prostu idziesz do sadu i skladasz
    > pozew o zniesienie służebności gruntowej. Pobierany jest tutaj wpis
    > stosunkowy, ktorego wysokosc okresla § 1 rozporządzenia Ministra
    > Sprawiedliwości z dnia 17 grudnia 1996 r. w sprawie określenia wysokości
    > wpisów w sprawach cywilnych (Dz. U. 1996 r. Nr 154 poz. 753 z późn. zm.).

    Czyli muszę ponieść koszty. A jeśli wygram sprawę to koszty sądowe mogą
    być przerzucone na władnących ??

    Czy mogę się w jakiś sensowny sposób domagać od władnących zwrotu części
    kosztów remontu drogi, oraz kosztów utrzymania drogi w należytym stanie,
    np w zimie odśnieżanie, naprawa zabranej przez wodę nawierzchni - droga
    jest o dość dużym nachyleniu w początkowym odcinku.

    W necie znalazłem coś takiego:
    V CKN 43/2000 - postanowienie z dnia 8 maja 2000 r.

    Właścicielowi nieruchomości obciążonej przysługuje wynagrodzenie za
    ustanowienie służebności drogi koniecznej chociażby nie ponosił z tego
    tytułu żadnej szkody. Jeśli jednak szkodę taką poniósł, to jest
    obowiązany wykazać jej wysokość (art. 6 k.c.)

    Nie wiem czy to dobrze rozumiem, dlatego sie chce upewnić :)
    Na mój rozum przysługuje mi wynagrodzenie za to że jest służebność.
    Tylko czy to ma miejsce w momencie jej tworzenia czy w każdym dowolnym
    momencie?

    Pozdrawiam
    J.Jackowski