  • Data: 2008-03-22 10:38:18
    Temat: Re: Zniesienie służebności
    Od: "Heming" <h...@w...gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "J.Jackowski" <n...@p...pl> napisał w wiadomości
    news:fs14j9$lnu$1@news.onet.pl...

    > Czyli muszę ponieść koszty. A jeśli wygram sprawę to koszty sądowe mogą
    > być przerzucone na władnących ??

    Strona przegrywająca sprawę obowiązana jest zwrócić przeciwnikowi na jego
    żądanie koszty niezbędne do celowego dochodzenia praw i celowej obrony
    (koszty procesu). Polecam lekture art. 98 kpc i nast.

    > Czy mogę się w jakiś sensowny sposób domagać od władnących zwrotu części
    > kosztów remontu drogi, oraz kosztów utrzymania drogi w należytym stanie,
    > np w zimie odśnieżanie, naprawa zabranej przez wodę nawierzchni - droga
    > jest o dość dużym nachyleniu w początkowym odcinku.

    Art. 289. § 1. W braku odmiennej umowy obowiązek utrzymywania urządzeń
    potrzebnych do wykonywania służebności gruntowej obciąża właściciela
    nieruchomości władnącej.

    > W necie znalazłem coś takiego:
    > V CKN 43/2000 - postanowienie z dnia 8 maja 2000 r.
    >
    > Właścicielowi nieruchomości obciążonej przysługuje wynagrodzenie za
    > ustanowienie służebności drogi koniecznej chociażby nie ponosił z tego
    > tytułu żadnej szkody. Jeśli jednak szkodę taką poniósł, to jest obowiązany
    > wykazać jej wysokość (art. 6 k.c.)

    Droga konieczna to sluzebnosc ustanawiana przez sad i ona zawsze jest
    odplatna. Sluzebnosci gruntowa drogi moze byc tez ustanowiona w formie aktu
    notarialnego zawierajace umowe lub jednostronne osw. woli wlasciciela
    nieruchomosci obciazanej na ustanowienie sluzebnosci. W tym drugim przypadku
    sluzebnosc moze byc ustanowiona zarowno za wynagrodzeniem, jak i
    nieodplatnie.

    > Na mój rozum przysługuje mi wynagrodzenie za to że jest służebność.

    Tak jak pisze wyzej. Jezeli do droga konieczna to przysluguje ci
    wynagrodzenie. W pozostalych wypadkach zalezy od tresci oswiadczenia lub
    umowy.

    > Tylko czy to ma miejsce w momencie jej tworzenia czy w każdym dowolnym
    > momencie?

    Zaplata? Nie, corocznie.