    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Zatrzymanie osoby z dzieckiem
    Date: Wed, 13 Oct 2004 00:42:51 +0200

    On Tue, 12 Oct 2004, Robert Tomasik wrote:
    [...]
    >+ > jak... konfiskować i niszczyć filmy :(
    >+
    >+ Skąd ta Twoja rewelacja?

    Z kilku artykułów prasowych.

    >+ Byłem w 1997 roku nad Odrą. Byłem policjantem. O
    >+ czymś takim nie słyszałem.

    IMHO wystarczyło kilkanaście takich zdarzeń w skali całej
    katastrofy, żeby informacja dostała się do mediów: jak
    ktoś polazł filmować to raczej do typków siedzących
    przed telewizorem w kapciach nie należał.
    Ja NIE powiadam że to było POWSZECHNE.
    To tak jak na drodze: *znacząca większość* jeździ przepisowo[1]
    i rozsądnie. Jeden na tysiąc starczy żeby samopoczucie popsuć
    znacząco...
    [1] Ykhm... pomijając pewne wykroczenia :)

    >+ takiego mówił na pewno. Ba, od tego czasu minęło 7 lat. Temat fotografowania
    >+ był nie jeden raz wałkowany na różnych spotkaniach towarzysko-służbowych.

    Miło usłyszeć - piszę bez ironii !

    [...]
    >+ ale nikt nigdy nie wspominał o takich poleceniach.

    Tu uwaga: za mało zaakcentowałem iż było to moje wrażenie, nie
    poparte żadnymi dowodami. Prasa *też* nie podawała żeby to było
    "na rozkaz"... - niniejszym odszczekuję, przesadziłem,

    >+ Mozesz jakieś źródło tego podać?

    Po tych latach... chyba nic z owej prasy nie mam :(
    *Jakbym* znalazł to dam znać.

    [...]
    >+ Miałem akurat dziś okazję rozmawiać z dwoma SOK-istami. Pytałem ich, czy
    >+ jakieś wytyczne dostali w sprawie fotografowania, bo sam czasami robię
    >+ takie fotki, a i temat wałkowany ostatnio często. Zaprzeczyli kategorycznie.

    Acha.
    No a "wrażenie" (zakładając iż uwaga o postach "raz na tydzień
    na grupie kolejowej" jest mniej więcej prawdziwe) jak widzisz
    zostaje inne.

    >+ Mają mniej więcej podobne wytyczne do Policji i mają się interesować osobami
    >+ PODEJRZANYMI, a nie fotografującymi. W mojej ocenie jest to po prostu jakaś
    >+ oddolna inicjatywa.

    Muszę się zgodzić.

    >+ Tak więc moim zdaniem nieuprawnione są dalej idące wnioski. Po prostu
    >+ sporadycznie wśród różnych służb trafiają się jednostki które wyolbrzymiają
    >+ problem.

    J.w.

    [...]
    >+ Z tym konfiskowanie, to cokolwiek bez sensu. Przecież znasz prawo. Nie można
    >+ sobie czegoś tam skonfiskować. Do tego potrzebny protokół.

    Wiesz co... ludzie u nas byli nauczeni że funkcjonariusz to przychodzi,
    np. owiera aparat i prześwietla film. Tyle. To NIC ich nie dziwi(ło)...

    >+ Do nie dawna
    >+ musiał być obligatoryjnie zatwierdzony przez prokuratora.
    >+ No i co dalej z tym zrobisz?

    Ja ? Nic. Powiem z góry że czytając ówczesne artukuły nie spodziewałem
    się jakiegokolwiek działania prawnego wobec rzeczy (w rzeczy samej
    - w skali katastrofy) "drobnej".

    >+ Nie mogę wykluczyć, że gdzieś ktoś komuś w Polsce oddał taki film. Ale
    >+ wcześniej, czy później takie praktyki skończą się smutnie dla takiego
    >+ funkcjonariusza.

    Zgoda. A prawdę mówiąc... jakby jakaś taka "akcja" (nieważne
    czy policji, SOKu czy kogokolwiek) załapała się na potraktowanie:

    >+ > propagandowym (choćby i na deser zakończona "symbolicznie" :>)

    ...to wyszłoby wszystkim na zdrowie. I "nachodzonym" fociarzom
    i owemu potencjalnemu funkcjonariuszowi jeśli któryś kiedyś
    przesadzi.
    [...foto...terroryzm...]
    >+ Wiesz. Kilkukrotnie przy różnych okazjach wypowiadałem się, ze jest to
    >+ bezprawne i tyle. Przecież nie będę krzyczał.

    Nie dajesz sobie powiedzieć że twoja znajomość prawa tudzież umiejętność
    posługiwania się tymże najwyraźniej odbiega od przeciętnej ;) :)

    >+ Każdy z tych zatrzymanych ma
    >+ prawo złożyć zażalenie. Nie słyszałem, by składali

    "media podawały że adwokat występował".
    Przynajmniej w przypadku owego Francuza.
    Jak było słychać (radio) - bezskutecznie !!

    [...]
    >+ jakoś tak znikają. Jest info, że mamy terrorystę i nic. I nic, bo
    >+ fotografowanie nie jest zakazane, więc co niby miało by być.

    Problem w tym, że jeden z drugim posiedział... i nic.
    A przynajmniej media nie podały żeby coś komuś to "wsadzenie"
    zaszkodziło.
    Nie bij. Nie krzycz na mnie.
    Ale wyciągnę wniosek "dla ludu": "wolno wsadzić za focenie".

    Oczywiście to *nie jest* wniosek "w rozumieniu prawa".
    Wniosek jest z kategorii "bandyci mogą zabić a państwo nie".
    Wiem, zgoda. Ale jeden i drugi... wychodzą na prawdziwe.
    Przynajmniej u "czytaczy gazet" ! Nawet jak STATYSTYCZNIE
    tak nie jest... to KOMUŚ się przytrafia.

    pozdrowienia, Gotfryd