    From: " b" <b...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Zakup ziemi - czy musze byc rolnikiem?
    Date: Mon, 25 Apr 2005 10:24:22 +0000 (UTC)

    jureq <j...@X...to.z.adresuX.op.pl> napisał(a):

    > W ustawie o kształtowaniu ustroju rolnego jest:
    >
    > osoba fizyczna posiada kwalifikacje rolnicze, jeżeli: 1) uzyskała
    > wykształcenie rolnicze co najmniej zasadnicze lub wykształcenie średnie
    > lub wyższe, lub 2) osobiście prowadziła gospodarstwo rolne lub
    > pracowała w gospodarstwie rolnym przez okres co najmniej 5 lat
    >
    > Zwracam uwagę, że wykształcenie wyższe lub średnie nie musi być
    > wykształceniem rolniczym.
    > To chyba rozwiązuje twój problem

    Nie rozwiązuje, bo oznacza to tylko, że posiada kwalifikajce rolnicze. Ale
    nie jest rolnikiem. Z tejże ustawy:

    Art. 6. 1. Za rolnika indywidualnego uważa się osobę fizyczną, będącą
    właścicielem lub dzierżawcą nieruchomości rolnych o łącznej powierzchni
    użytków rolnych nieprzekraczającej 300 ha, prowadzącą osobiście gospodarstwo
    rolne, posiadającą kwalifikacje rolnicze, zamieszkałą w gminie, na obszarze
    której położona jest jedna z nieruchomości rolnych wchodzących w skład tego
    gospodarstwa.

    2. Uważa się, że osoba fizyczna osobiście prowadzi gospodarstwo rolne, jeżeli
    podejmuje wszelkie decyzje dotyczące prowadzenia działalności rolniczej w tym
    gospodarstwie.

    Co nie zmienia faktu, że jak pisałem wyżej nie trzeba być rolnikiem, aby
    kupić grunty rolne. Tyle, że jak się jest już rolnikiem, to wyłączone jest
    prawo pierwokupu ANR. Jedyna różnica.

    regards

    b.