eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawoZabrali mi prawo rękojmii, a serwis mnie oszukałRe: Zabrali mi prawo rękojmii, a serwis mnie oszukał
  • Path: news-archive.icm.edu.pl!pingwin.icm.edu.pl!mat.uni.torun.pl!news.man.torun.pl!n
    ews.man.poznan.pl!news.internetia.pl!newsfeed.gazeta.pl!news.gazeta.pl!not-for-
    mail
    From: "Paweł Hajdys" <p...@N...gazeta.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Zabrali mi prawo rękojmii, a serwis mnie oszukał
    Date: Wed, 11 Sep 2002 09:08:47 +0000 (UTC)
    Organization: Portal Gazeta.pl -> http://www.gazeta.pl
    Lines: 72
    Message-ID: <aln16v$q87$1@news.gazeta.pl>
    References: <allsho$vo$1@news2.tpi.pl>
    NNTP-Posting-Host: 217.97.197.2
    Content-Type: text/plain; charset=ISO-8859-2
    Content-Transfer-Encoding: 8bit
    X-Trace: news.gazeta.pl 1031735327 26887 172.20.26.233 (11 Sep 2002 09:08:47 GMT)
    X-Complaints-To: u...@a...pl
    NNTP-Posting-Date: Wed, 11 Sep 2002 09:08:47 +0000 (UTC)
    X-User: phajdys
    X-Forwarded-For: lec-2.zgierz.msk.pl
    X-Remote-IP: 217.97.197.2
    Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.soc.prawo:106970
    [ ukryj nagłówki ]

    Andrzej Nowak <a...@w...pl> napisał(a):

    > Kupiłem aparat cyfrowy HP Photosmart 612 w firmie "SL Computer" w
    > Olsztynie. Aparat zepsuł się w ciągu 2 tygodni. Poszedłem do sprzedawcy
    > oddać aparat na gwarancji. Sprzedawca powiedział mi że swrwisem zajmuje się
    > inna firma komputerowa "Etos" w Olsztynie. Faktycznie firma ta wysłała
    > aparat na gwarancji do Warszawy. Po 10 dniach dostałem aparat. Okazało się
    > jednak że jest to używany aparat.Teraz serwis HP twierdzi, że mają prawo dać
    > mi w zamian inny aparat, nie koniecznie mój, byle sprawny. W praktyce
    > dostałem nieco zniszczony już porysowany sprzęt. Podobno zgodziłem się na to
    > akceptując ich kartę gwarancyjną.
    > Mówi o tym punkt 3 gwarancji.
    > " Gwarant zobowiązuje się do bezpłatnego usunięcia ujawnionych w okresie
    > gwarancyjnym wad materiału i wykonania zgodnie z zasadami zawartymi w
    > niniejszej Karcie Gwarancyjnej poprzez naprawę lub wymianę na urządzenie
    > wolne od wad. O sposobie usunięcia wady decyduje Gwarant."
    >
    > I tu moje pierwsze pytanie. Faktycznie zgodziłem się na to nie podpisując
    > niczego i czy Gwarant może tak zrobić jak zrobił.
    >
    >
    > Jednakże okazało się iż aparat który dostałem był zupełnie niesprawny.
    > Pomyślałem sobie że czas skorzystać z rękojmi. Poszedłem więc do sprzedawcy.
    > Sprzedawca ( Sl Computer ) stwierdził iż aparat o tym numerze seryjnym nie
    > został sprzedany przez niego. Dlatego też nie przysługuje mi u niego
    > rękojmia.
    >
    > I tu drugie pytanie. Tak łatwo można kogoś pozbawić tak ważnego prawa jak
    > prawo rękojmi ? Ktoś musiał tu zawinić. No przecież nie ja.
    >

    1. Na szczęście, gwarant nie określił expressis verbis, że nie gwarantuje w
    razie stwierdzenia wady wymiany rzeczy na nową. Co prawda przepisy prawa
    cywilnego nie regulują dokładnie tej kwestii, ale Sąd Najwyższy w wyroku z
    27. 08. 1970 r. (II CR 340/70, publ. OSNC 1971/5/92) stwierdził "przy czym w
    razie wątpliwości poczytuje się (art. 577 § 1 k.c.), że gwarant jest
    obwiązany do usunięcia wad fizycznych rzeczy lub do dostarczenia NOWEJ
    rrzeczy".

    2. Jeśli przyjąłeś dokument gwarancyjny do domniemywa się, że w sposób
    dorozumiany go zaakceptowałeś i została między Tobą a gwarantem zawiązana
    umowa gwarancji.

    3. Inną kwestią są klauzule niedozwolone, które zawsze można podważać -
    jednakże zacytowany przez Ciebie punkt regulaminu nie wygląda mi na sprzeczny
    z prawem. Należy niestety pamiętać, że prawo cywilne nie reguluje minimalnych
    wymagań umowy gwarancyjnej, w odóżnieniu od regulowania minimów rękojmi.

    4. Skorzystanie z gwarancji wyłącza możliwość korzystania z rękojmi CO DO
    WADY, KTÓRA BYŁA ZGŁASZANA W RAMACH GWARANCJI - nie wyłącza możliwości
    skorzystania z rękojmi w przypadku ujawnienia się innych wad.
    Tu mam pewną wątpliwość czy to działa także w razie wymiany rzeczy na nową.
    Można jednak sądzić, że gdyby w tym wypadku wyłączyć możliwość stosowania
    rekojmi to pozbawiono by tak na prawdę doniosłości prawnej art. 579 k.c.
    Warto przywołać tu tez prof. Łętowską, która twierdzi m.in.
    "Jeśli nabywca otrzymuje rzecz po naprawie gwarancyjnej, która okazuje
    się nieskuteczna, to wprost może zgłosić istniejącą wadę w ramach rękojmi z
    roszczeniem o obniżkę ceny lub odstępując od umowy. Istnienie wady - czy to
    nowej czy nie usuniętej skutecznie - uzasadnia bowiem rękojmię."
    Niestety, tu padają tylko słowa o sytuacji po bezskutecznej naprawie.

    5. Nie musisz koniecznie zgłaszać się do PIHu. W każdym powiecie powinien być
    Rzecznik Praw Konsumenta, który może wspomóc Twoje działania.

    Mam nadzieję, że wyjaśniłem nieco w tym zakresie.

    Pozdrawiam i życzę powodzenia
    Paweł Hajdys
    h...@l...msk.pl

    --
    Wysłano z serwisu Usenet w portalu Gazeta.pl -> http://www.gazeta.pl/usenet/

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1