    From: usa <i...@i...com>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Wyrok nakazowy
    Date: Tue, 07 Dec 2004 14:28:28 GMT

    Rodrig Falkenstein wrote:

    > Proponuję zacząc od podręcznika do prawa konstytucyjnego. Ajbo
    > podręcznika do wstępu do prawoznawstwa, rozdział "podstawy wykładni
    > przepisów"

    Dziekuje za uwage. Z pewnoscia zaczne od autorstwa Drzewickiego, ktory
    wielokrotnie mowil ze babcinie nalezy sie odszkodowanie po najnizszych
    stawkach zarobkowych w Polsce, czyli ze Drzewicki moze zgwalcic kazdego
    byle tylko ten kazdy byl biedny.

    > Jaki dostęp do świadków? W postępowaniu przygotowawczym podejrzany może
    > wskazywać świadków. A niby na czym miałaby polegać minirozprawa przy
    > nakazie?

    Jest duza roznica wskazywania, a przesluchania. A jeszcze wieksza,
    mozliwosc skonfrontowania dwoch na raz.

    > W tym samym miejscu i czasie co prokurator. A jeżeli prokurator
    > stanowiska nie przedstawia (jak np w postępowaniu nakazowym) to i
    > oskarzony nie musi.

    Sprawa nie rozbija sie o to czy prokurator/oskarzony pofatygowali sie na
    rozprawe. Kwestia jest czy procedura daje im mozliwosc przedstawienia w
    jednym miejscu i czasie ostatniej wersji swojej strony medalu. A przy
    tym w postepowaniu nakazowym sa powazne dziury, bo idzie sie na skroty.

    > A zwróciłeś uwagę na tzw kontekst? Zwracam uwagę na stwierdzenia:
    > 'attend the hearing' oraz 'conetest

    ROFTL. Nie ma takiego wyrazu. Prosze, wydrukuj ten post i pobiegnij do
    organizatora kursow wieczorowych angielskiego z kategrycznym zadaniem
    zwrotu pieniedzy.

    submissions'. Przeczytaj jeszcze
    > raz całe orzeczenie. Trybunał zakwestionował to, że występowała
    > nierówność stron - prokurator mógł przedstawic swoje stanowisko przed
    > sądem a oskarzony nie. W postępowaniu nakazowym prokurator nie
    > uczestniczy w posiedzeniu, nie ma żadnego przesłuchania, nie ma zatem
    > nierówności.

    To nie zwalania z dania okazji oskarzonemu przedstawienia swojej
    najnowszej wersji (z najnowszymi dowodami). Nie ma znaczenia czy
    oskarzony skorzysta z niej czy nie. Moze sie jakac albo patrzec w sufit,
    albo pojsc w tym czasie na piwo. Procedura MUSI dac mu okazje do
    przedstawienia obrony w ostatniej wersji.

    > Oj... znowu. Dobrze. Chodziło w sprawie o to, że przez pewien czas
    > przepisy pozwalały na to, żeby odmówić sprowadzenia oskarzonego z
    > arestu lub ZK na rozprawę APELACYJNĄ a w takim przypadku winno się mu
    > umożliwić zajęcie stanowiska na piśmie. Trybunał to zakwestionował i
    > tego już nie ma.

    Ale pozostaje procedura ze oskarzony nie ma okazji pelnego
    przedstawienia swojej ostatniej wersji. I w tym zakresie wyrok dalej ma
    zastosowanie, tym razem do postepowania nakazowego. Nie ma znaczenia czy
    doprowadzono go z aresztu czy sam dojechal maybachem. Procedura nie dala
    mu mozliwosci przedstawienia swojej wersji. Sad zreszta zauwazyl ze to
    co mial do powiedzenia i tak nie mialo wiekszego znaczenia. Liczy sie
    procedura.

    Ten akapit orzeczenia oznacza, że jeżeli na sali
    > obecny jest prokurator, to obecności oskarzonego nie można zastapić
    > złożeniem pisemnego stanowiska. Ponownie problem dotyczył zatem
    > sytuacji gdy prokurator BRAŁ UDZIAŁ w posiedzieniu, a oskarzony nie. w
    > postepowaniu nakazowym prokurator NIE BIERZE udziału w posiedzeniu.

    Nie ma to znaczenia. Procedura postepowani jest i tak mocno naciagnieta
    na niekorzysc oskarzonego. Co widac po pierwszym poscie ktory
    zapoczatkowal dyskusje. Znamenne, ze pomijasz kwestie doreczenia poczta
    zwykla, choc jest to fundamentalny blad.

    > Wiec tutaj nie doczytales Belziuka. Te elementy byly u niego obecne,
    > ale nie dano mu okazji do przedstawienia swoich racji OSOBISCIE przed
    > sadem, zadowalajac sie papierkowym pseudopostepowaniem.
    >
    > Belziuk został skazany w I instancji, odmówiono mu natomiast zgody na
    > doprowadzenie na rozprawę apelacyjną, podczas gdy zezwolono na udział i
    > zajęcie stanowiska przez prokuratora. I to tylko Trybunał
    > zakwestionował. Nigdzie nie wskazano, że niezbędny jest OSOBISTY
    > udział, wskazano natomiast, że udział oskarzonego musi umożliwić mu
    > zapoznanie się i skomentowanie stanowiska oskarżenia.

    Jest roznica pomiedzy faktyczna niezbednoscia osobistego uczestnictwa w
    posiedzeniu, a proceduralna mozliwoscia tego uczestnictwa. I ten brak
    proceduralny wytknal sad. Kwestia pozostaje otwarta w sprawach nakazowych.

    > 37 (iii) Various ways are conceivable in which national law may secure
    > that this requirement is met. However, whatever method is chosen, it
    > should ensure that the other party is aware that observations have been
    > filed and gets a real opportunity to comment thereon
    >
    > I kto tu nie doczytał?

    Nic nie znaczy, co widac po przegranym przez polski rzad wyroku.

    > Sąd nie mówi o tym bezpośrednio. Więc o czym rozmawiamy?
    > Potrafisz wskazac akapity w ktróych Trybunał wskazuje, ze opłata musi
    > pozostawać w związku z kosztami administracji sądów? Albo w których
    > chociażby to sugeruje?

    Sad tego nie mowi, bo nie jest zadaniem sadu myslenie za durnia
    Drzewickiego i jemu podobnych. Zadaniem sadu jest rozsadzenie tego co mu
    strony przedstawily. I w tym zakresie byl wyrok. Czyli w zakresie
    niedostpenosci do wymiaru sprawiedliwosci poprzez absurd oplaty
    procentowej.

    > Dobra. Niech ci będzie.

    Dziekuje.

    > Dalej to znaczy gdzie?

    W sentencji.

    Sąd wytknął, ze polskie sądy bezpodstawnie
    > założyły, że Kreuz może uiścić ową opłatę pozbawiając go tym samym
    > dostępu do sądu. Nie widze tam nic na temat tego, że niezgodne z
    > konwencją jest pobieranie wysokich opłat jako takie.

    Pobieranie wysokich oplat na ktore obywatela nie stac stanowi naruszenie
    dostepu do symiaru sprawiedliwosci. Taka jest sentencja.

    Co więcej brak
> [...]
    > particular, Tolstoy-Miloslavsky, cited above, pp. 80-81, §§ 61 et seq.).
    > Furthermore, the Court considers that while under Article 6 § 1
    > fulfilment of the obligation to secure an effective right of access to
    > a court does not mean merely the absence of an interference but may
    > require taking various forms of positive action on the part of the
    > State, neither an unqualified right to obtain free legal aid from the
    > State in a civil dispute, nor a right to free proceedings in civil
    > matters can be inferred from that provisio

    I tutaj bardzo chetnie zobacze statystyki ile powodow w Polsce oplaca
    pelny wpis, ilu jest zwalanianych, w jakich czesciach, jak sie to ma do
    faktycznych kosztow administracji, i ile roboczogodzin traca SEDZIOWIE
    na maglowanie zwolnien od wpisow. Cos mi sie wydaje moze sie okazac ze
    procentowe oplaty wraz ze zwolnieniami nie pokrywaja kosztow administracji.

    > A ja widzę powód - bo jest to najprostsza do zastosowania metoda.

    Nie bardzo. Prosze o statystyki ile roboczogodzin sedziowie spedzaja na
    zwalnianiu stron w oplat bo system procentowy nie dziala, bo ludzi na to
    nie stac. Ile jest zwolnien 50%? 75%? A moze 95%? Ile to spraw rocznie?

    > Jesli chodzi o faktyczne koszty administracji sądów... uważasz, ze
    > wyszłoby znacznie taniej?

    leOfFees.asp

    > Zwracam uwagę na drobne acz wcale nie subtelne różnice pomiędzy
    > procedurą anglosaską a kontynentalną, które owo porównanie czynią
    > bezprzedmiotowym. A w większości systemów kontynentalnych funkcjonuje
    > albo stawka procentowa, albo kilkanaście (dziesiąt) stawek zależnych od
    > wartości przedmiotu sporu.
    > http://bundesrecht.juris.de/bundesrecht/gkg/anlage_2
    _91.html

    I co z tego? W wiekszosci byly narodowe waluty a teraz jest Euro. Czyli
    generalna zmiane dokonac mozna bylo. Obowiazkiem rzadu jest dbanie o
    obywateli a nie utrudnianie im zycia. Jak pamietam, to urzedasy zgadzaly
    sie z wyrokiem Kreuza ale sprawa jakosc ucichla.