    From: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Wynajem pokoju, czy jest to złamanie prawa?
    Date: Mon, 4 May 2009 00:31:42 +0200

    Użytkownik "DFuser" <d...@S...gazeta.pl> napisał w wiadomości
    news:gtkvi9$614$1@inews.gazeta.pl...
    > Witam,
    > Sytuacja hipotetyczna. Osoba nazwijmy lokator1 wynajmuje mieszkanie,
    > podnajmuje pokój lokatorowi2. Podczas nieobecności lokatora2 lokator1
    > wchodzi do pokoju nie do swojego przez pomyłkę i wychodzi - niczego nie
    > ruszając. Czy jest to złamanie jakiegoś prawa?

    To zależy jak się porozumieli w tej materii między sobą. Jeśli lokator2
    wyraził zgodę na takie wchodzenie, to się tam nic nie dzieje. Również nie
    widzę żadnej podstawy do ścigania, jeśli te drzwi są niezamknięte, bo brak
    umyślności działania ze strony lokatora1 - choć trudno mi sobie wyobrazić
    aż takie roztargnienie. Teoretycznie dochodzi do naruszenia posiadania i
    lokator 2 może nawet przed sądem domagać się zaniechania takich pomyłek, a
    nawet dochodzić odszkodowania, jeśli jakieś straty poniósł.

    > Tak samo jak właściciel mieszkania, wchodzi podczas nieobecności
    > lokatora1 lub lokatora2, wchodzi i wychodzi - czy łamie prawo?

    Było to już tu wiele razy wałkowane. Jeśli właściciel nie posiada stosownej
    zgody lokatora (w umowie), to naraża się na odpowiedzialność karną za
    naruszenie miru domowego, albowiem wdziera się de facto do cudzego lokalu.
    Poza tym jak w tym czasie akurat lokatorowi zginie złotówka, to właściciel
    będzie odpowiadał za włamanie. Ba, pozostawienie sobie przez właściciela
    możliwości wchodzenia do lokalu bez obecności lokatora daje szereg
    argumentów lokatorowi - przykładowo, że jakieś tam zniszczenia zostały pod
    jego nieobecność dokonane przez właściciela, albo jakąś osobę, której on
    posiadany przez siebie klucz udostępnił. Jak będzie za duży rachunek za
    telefon, to na pewno dzwonił właściciel pod nieobecność lokatora - lokator
    sobie znajdzie trzech świadków, ze w trakcie tych rozmów był poza
    mieszkaniem. Możliwe pomysły i komplikacje można tu wymyślać długo.

    W tym stanie rzeczy właściciel w swoim własnym dobrze pojętym interesie
    powinien unikać tego typu wyskoków i wynajmowane mieszkanie wizytować w
    trakcie obecności lokatorów.