  • Data: 2007-01-20 23:20:53
    Temat: Re: Wniosek o udzielenie zgody na wydanie DO dla dziecka.
    Od: Przemysław Płaskowicki <p...@p...name> szukaj wiadomości tego autora

    On 2007-01-20 02:23, @nn wrote:
    > Muszę wyrobić swojej 12-letniej córce dowód, dowiedziałam się, że przy
    > składaniu wniosku muszą być i matka, i ojciec dziecka. Na to drugie nie
    > ma żadnych szans, w związku z czym, jak dowiedziałam się dalej, powinnam
    > złożyć w sądzie podanie/wniosek o udzielenie zgody na wydanie dowodu
    > osobistego.

    Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 21 listopada 2000 r. w sprawie
    wzoru dowodu osobistego oraz trybu postępowania w sprawach wydawania
    dowodów osobistych, ich wymiany, zwrotu lub utraty w § 1 ust. 2 stanowi:
    "Małoletni składa wniosek w obecności jego przedstawiciela ustawowego
    lub opiekuna prawnego." Oznacza to, że wystarczy jeden przedstawiciel
    ustawowy do uzyskania dowodu osobistego. [por. przepis art. 13 ust. 1
    ustawy o paszportach: "W imieniu małoletniego wniosek o wydanie
    dokumentu paszportowego składają rodzice wspólnie, chyba że na podstawie
    orzeczenia sądu jeden z rodziców został pozbawiony władzy rodzicielskiej
    lub władza ta została ograniczona. W przypadku braku zgodności stanowisk
    rodziców lub niemożności uzyskania zgody jednego z nich, zgodę na
    wydanie dokumentu paszportowego zastępuje orzeczenie sądu rodzinnego."]

    Zatem żądanie urzędnika jest bezprawne, albowiem przepis stanowi tylko o
    jednym przedstawicielu ustawowym (co jasno wynika z wykładni językowej).
    Należy złożyć wniosek i zażądać pisemnej odmowy, którą należy następnie
    zaskarżyć. Upierając się należy wskazać przepis § 1 ust. 2 wskazanego
    wyżej rozporządzenia.

    Ps. Ostatnio mam dużo do czynienia z różnymi urzędnikami i po tym jak
    zażądano ode mnie pełnomocnictwa w formie potwierdzonej dwiema
    pieczęciami (jedną przedsiębiorstwa, drugą kierownika jednostki
    przedsiębiorstwa w której pracuje moja mandantka (i siostra)) nic mnie
    nie zdziwi.

    --
    Przemysław Płaskowicki
    When I was ten, I read fairy tales in secret and would have been ashamed