  • Data: 2011-01-21 14:08:39
    Temat: Re: Wlasciciel moze rozwiercic zamki u najemcy...
    Od: Roman Rumpel <r...@s...gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

    > Owszem.
    > Ale dotyczy zarówno "fizycznego" jak i "prawnego" rozporządzania rzeczą.
    > A nie tylko "fizycznego".
    > Jeśli ja mogę *faktycznie* sprzedać jakąś rzecz, mimo, że jej *nie mam*,
    > to jak najbardziej jestem "posiadaczem" w rozumieniu przepisu.

    Ależejak? Niby dlaczego? Absolutnie nie wynika z możliwosci sprzedania
    fakt posiadania. Tak jak pisałem, jak sprzedajesz lokal z najemcą, to
    dlatego, ze jesteś właścicielem, a nie posiadaczem. To się ius
    disponendi nazywa i stanowi jeden z elementów praw właściciela. Nic
    wspólnego z posiadaniem tu nie ma.

    > ...no a ja wnioskowałem o zwrócenie uwagi na słowo "zarówno".
    > Chcesz je wykreślić z przepisu czy jak? ;)

    Nie , nie muszę. Po zarówno wymienione są dwie sytuacje. W obu jest
    faktyczne władanie. Zarówno zrównuje dwie sytuacje, przy czym w obu
    decydujące jest faktyczne władanie.

    > I ta możliwość (rozporządzenia własnością) stanowi właśnie o posiadaniu.
    > *JEDNEJ Z FORM* posiadania - która być może w konkretnym stanie
    > przedmiotu ma się nijak do innej formy - czyli "rozporządzania
    > obecnością fizyczną".

    > Ależ dojdzie.

    Nie dojdzie. Nie masz racji, z powodów jak wyzej
    .
    > Co ja poradzę na to, że posiadanie *również* określone jest
    > dla stanu "jak właściciel"?

    Jak własciciel, ale wtedy, gdy faktycznie włada. doczytaj to wreszcie
    > Co by miało robić w przepisie słowo "zarówno", jeśliby NIE
    > miało dotyczyć możliwości istnienie co najmniej dwu RÓŻNYCH
    > stanów posiadania naraz?

    Napisałem powyżej - oba stany są tak samo ważne, ale absolutnie nie
    wynika z przepisu, ze równoczesne.

    > Obie relacje do przedmiotu (możliwość sprzedaży oraz "trzymanie
    > w ręku") oznaczają "posiadanie" - niezależnie od siebie!

    Nie. Pierwsza wynika z uprawnień właścicelskich, druga z fizycznego
    posiadania. Rzeczywiście niezależnie od siebie.
    \
    > "Posiadanie == możliwość rozporządzania", i nie zawęża tego określenia
    > do formy rozporządzania.

    Absolutnie nie masz racji. Własność - mozliwość rozporządzenia.
    Rozpozrzadzenie przez niewładajacego posiadacza rodzi natycjhmiast
    problemy nabycia własnosci od nieuprawnionego.

    > pzdr, Gotfryd

    pzdr Romek