    From: "Andrzej" <a...@o...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Wielki problem, prosze o pomoc
    Date: Mon, 26 Apr 2004 09:43:06 +0200

    > No ale nie masz licencji na te programy. Przejrzyj grupę do tyłu, a
    > znajdziesz kilka lekarstw na Twoje problemy.

    Witam,

    Spedzilem kilka godzin na google, oto co znalazlem.

    Zazwyczaj w sprawach nieswiadomych piratow stosuje sie artykul 293 (291 i
    292) kk. Artykuly te mowia o przestepstwie jakim jest nabycie programu
    komputerowego lub pomaga w jego zbyciu.

    Cytuje za rzeczpospolita : "Problem jednak w tym, ze to przyjecie trzeba
    bedzie przed sadem udowodnic. Sam bowiem fakt posiadania czy nawet
    korzystania z nielicencjonowanego oprogramowania nie jest bowiem w Polsce
    karalny".

    W moim przypadku gdy nie znaleziono u mnie w domu zadnych pirackich plyt,
    nie moze chyba byc mowy o nabyciu lub zbyciu jakiegos programu. Oprocz tego
    to organ scigania musi udowodnic ze program zostal przeze mnie nabyty.
    Sciagniecie programu z internetu jest jednym ze sposobow nabycia programu i
    karany tak samo jak kupienie go od pirata. Nie wiem czy dobrze to
    zrozumialem, ale zeby powalic ten artykul wystarczy zaprzec sie ze nie wiem
    skad te programy, ja ich nie instalowalem, one tam byly, nie wiem skad?
    Istnieje mozliwosc zeby udowodnic ze sciagnalem dany program z sieci?

    Teraz wrocmy do artykulu 278 § 2 o ktory jestem podejrzany i mam sie stawic
    na przesluchanie. Z tego co znalazlem, zwrot "osiagniecia korzysci
    majatkowej" uzyty w tym artykule rozumiany jest jednoznacznie z kopiowanie
    oprogramowania. Jesli nie posiadam nagrywarki, nie znaleziono u mnie zadnych
    pirackich plyt, nigdy nikomu nie sprzedalem pirackiego programu, ten artykul
    mnie nie dotyczy. Czy dobrze to zrozumialem?

    Podsumowujac :

    Primo, jesli nie chce miec kolejnych klopotow, nie moge powiedziec ze
    programy zainstalowane na moim komputerze zakupilem od kogokolwiek, ani tez
    nie sciagnalem je z internetu, nalezy sie wyprzec niewiedza skad sie one u
    mnie wziely (zaprzec calkowicie ze nie wiem skad to jest), a to organ
    scigania czyli policja powinna jednoznacznie ustalic popierajac sie
    niezbitym dowodem, a nie poszlaka czyli np. zainstalowana kazzaa.

    Secundo, art 278 § 2, wskazuje jednoznacznie na przestepstwo kopiowania i
    obrocie nielegalnymi programami. Nie posiadam zadnych nielegalnych plyt z
    programami, nie posiadam nagrywarki, nigdy nikomu zadnego programu w zadnej
    formie nie sprzedalem, tak wiec uzycie tego artykulu jest bezzasadne.

    Prosze o komentarz, moze jeszcze jakis pomys? Czy dobrze rozumuje?
    Pozdrawiam!

    Art. 291 § 1. Kto rzecz uzyskaną za pomocą czynu zabronionego nabywa lub
    pomaga do jej zbycia albo tę rzecz przyjmuje lub pomaga do jej ukrycia,

    Art. 292 § 1. Kto rzecz, o której na podstawie towarzyszących okoliczności
    powinien i może przypuszczać, że została uzyskana za pomocą czynu
    zabronionego, nabywa lub pomaga do jej zbycia albo tę rzecz przyjmuje lub
    pomaga do jej ukrycia, podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo
    pozbawienia wolności do lat 2.

    Art. 278 § 1. Kto zabiera w celu przywłaszczenia cudzą rzecz ruchomą,

    Art. 278 § 2. Tej samej karze podlega, kto bez zgody osoby uprawnionej
    uzyskuje cudzy program komputerowy w celu osiągnięcia korzyści majątkowej.