    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Date: Sat, 7 Apr 2012 08:44:21 +0200
    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Subject: Re: Uzywanie Torrentow - pytanie

    On Fri, 6 Apr 2012, Massai wrote:

    > Mam w komputerze raida 1, czyli mirroring.
    > Tak dla bezpieczeństwa, jakby sie dysk posypał.
    >
    > Fizycznie są to dwie kopie pogramów, np. windows, office itp.

    IMO w tym miejscu tkwi "hak prawny".
    Tak długo, jak długo to jest mirror, tak długo masz tylko
    *jedna* tresc.
    Nie ma powielania.
    Albo jak kto woli: nie różni się ono szczegolnie od powielania
    tresci harddysku w cache tego harddysku.
    Powielanie pojawi się w momencie, w którym spróbujesz któregos
    z dysków użyc *poza* mirrorem: pojawia się odrębnie istniajacy
    byt, "nowa tresc", wykorzystywana niezależnie od pierwszej.
    Zupełnie abstrahuję tutaj od sprawy dopuszczalnosci takiej
    operacji, chodzi o interpretację traktowania mirrora.
    Mirror istnieje tylko dopóty zapewniasz równoległosc
    operacji i masz - co do idei - *jeden* egzemplarz danych.

    Popatrz na to tak: traktuj dyski w mirrorze tak jak
    w stripesecie i będziesz miał odpowiedz kiedy bezdyskusyjnie
    wolno tak robić.
    Różnica jest tylko taka, że przy stripesecie inne korzystanie
    z dysków zestawu nie ma sensu technicznego, a przy mirrorze
    ma - ale własnie ta "zmiana sposobu używania" stanowi problem
    prawny.

    > Nie jest to "niezbędne" do korzystania z danego programu komputerowego
    > - można pracować na komputerze bez raida.

    Ale nie widzę przeszkód, tak długo, jak długo to będzie RAID.
    W momencie odłaczenia jednego dysku *w celu* o którym mówisz
    mamy problem o którym piszesz.

    > Chcesz powiedzieć że każdy kto takowego raida używa, i nie ma
    > podwójnych licencji na soft - jest piratem?

    j.w. - w żadnym razie.
    Ewentualne spory prawne moga się pojawic dopiero, jak wezmie
    i odłaczy dysk w celu zrobienia np. "opóznionego backupu",
    ale tu problemem jest sam backup, nie mirror.

    Inna sprawa, że zmianę która usuwała jednoznaczny przepis o prawie
    do wykonania i przechowywania kopii uważam za pomysł wybitnie zły.
    I nie watpię, że ta zmiana była dokonana pod naciskiem bliżej
    nie znanego lobby :> tudzież ze stanowi jeden z elementów
    "sprawy ACTA".

    Wyjasnię - może nie każdy pamięta, że w polskiej ustawie PA
    *był* jednoznaczny zapis, pozwalajacy na zrobienie kopii
    zapasowej każdej legalnie posiadanej tresci.
    IMO powinien tam wrócić, mimo że rzeczonemu lobby bardzo
    przeszkadzał skutek uboczny zwiazany z automatycznie
    nabywanym prawem do obchodzenia zabezpieczeń *nosnika*
    (ale mam nadzieję tu się zgadzamy - owe "zabezpieczenia
    nosnika", powodujace że użytkowanie "legalnego" nosnika
    napotyka na przeszkody i utrudnienia, których tzw
    "pirat" nie doswiadcza, *jest* bzdurnym pomysłem, wręcz
    zachęcajacym do piracenia).

    pzdr, Gotfryd