    From: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Uszkodzenie kajaka na spływie - odpowiedzialność
    Date: Mon, 19 Aug 2013 15:38:25 +0200

    Użytkownik "Jacek" <s...@o...pl> napisał w wiadomości
    news:52112384$0$1251$65785112@news.neostrada.pl...

    > Potem robi się dyskusja, kto płaci za naprawę kajaka. Ubezpieczenie NW
    > pliwości tego nie dotyczy, kajaki były ubezpieczone tylko od kradzieży.
    > Firma od spływu żąda kilku stówek za uszkodzenie, ten który płynął
    > pechowym kajakiem płacić nie ma zamiaru.
    > Jak to widzicie?

    Za mało danych, by coś sensownie napisać i stąd wiele poglądów na sprawę.
    Na kajakarstwie znam się mało, ale z tego co widzę, to tego typu dziura
    jest normalnym następstwem użytkowania tego kajaku. Coś jak dziurawa opona
    w pożyczonym samochodzie. Opona sprawna, samochód sprawny i droga w sumie
    też. To, którą stroną facet płynął, to moim zdaniem bez znaczenia. Mógł nie
    słyszeć. Miałoby znaczenie, gdyby dowieść, że specjalnie popłyną w ten
    pień - co wydaje mi się skrajnie nieprawdopodobne - bo wówczas miałby
    zastosowanie art. 415 kc.

    Zatem moim zdaniem zastosowanie będą miały przepisy art, 659 i nast.
    kodeksu cywilnego - przy zastrzeżenia, że w umowie najmu czy jakimś
    regulaminie nie ma osobnych unormowań, bo o tym nie wiemy. Kluczowy wydaje
    sie art. 662 kc. Jakby uszkodzenie dało się załatać jakąś łatką, to bym
    uznał, że ma zastosowanie paragraf 2. Ze strony www.kanokajaki.pl/?
    wyczytałem, że cena kajaku, to od kilkuset złotych, to około 2.000 zł. No
    to w tym wypadku naprawę za kilkaset złotych trudno nazwać za drobną - bo
    przecież coś takiego należałoby odnosić do wartości uszkodzonej rzeczy.
    Zatem zastosowanie będzie mieć paragraf 1 i moim zdaniem koszt naprawy
    kajaka ponosi wynajmujący (wypożyczalnia). Co więcej, jeśli nie da się tego
    zrobić "od ręki", to powinni mu dać kajak zastępczy, albo stosownie do par.
    3 uznać, że kajak jest zniszczony, ale wówczas pewnie zwrócić koszt najmu
    za czas do końca umowy. Inna sprawa, że wszystko to ma sie odbyć w
    siedzibie wypożyczalni, więc koszt wożenia tam i z powrotem kajaka ponosi
    najemca. Jeśli wypożyczalnia zwleka z naprawą, to ma zastosowanie art. 663
    kc, czyli ten gość, co wypożyczył może naprawić rzecz po wyznaczeniu im
    terminu i później dochodzić od nic tych pieniędzy. A termin tu może być
    krótki, bo przecież są w drodze. Nie wiem ile się naprawia takie
    uszkodzenie i czy da sie to jakoś chwilowo załatać. Takie chwilowe
    załatanie - jeśli jest możliwe - to już na koszt wynajmującgo oczywiście.

    Sprawę bardziej skomplikuje to, że nie wiemy, czy kajaki wynajmował
    płynący, czy może organizator. No bo tu bedziemy mieli dwie umowy, których
    nie znamy. No ale nie chce mi się już dywagować w tym kierunku. Organizator
    najparwdopodobniej umóił się, że dostarczy uczestnikowi kajaku, więc jak
    kajak w wyniku normalnego użytkowania się uszkodził, to ma dostarczyć
    innego i tyle. W razie wątpliwości za darmo dostarczyć z przyczyn
    wskazanych wyżej, bo będą miały zastosowanie te same przepisy (o ile nie ma
    jakiejś umowy odrębnej w tym wypadku).