    From: Johnson <j...@n...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Uniewaznienie aktu notarialnego
    Date: Tue, 05 Feb 2008 22:55:18 +0100

    Paweł Marcisz pisze:

    > Więc, zgodnie z Twoim rozumowaniem, ten akt również był nieważn: art.
    > 81 w zw. z art. 2 par. 2 prawa o notariacie.

    Moja "ważność" oznaczała że akt notarialny "trzymał formę", czyli
    zawierał wszystko czego wymaga art. 92.

    Art. 81 nie stanowi podstawy do oceny ważności czynności prawnej tylko
    uprawnienie notariusza do oceny czy czynność jest ważna z punktu
    widzenia przepisów materialnoprawnych. Jest to więc przepis
    "kompetencyjny". Jak notariusz odmówi czynności, pomijając możliwość
    zaskarżenia, to czynności notarialnej nie ma, a więc nie może być ona
    ani ważna ani nieważna.

    Tak czy inaczej zazwyczaj, a zapewne i w tym wypadku chodzi o nieważność
    z mocy prawa, która istnieje "obiektywnie", niezależnie od tego czy ktoś
    ja stwierdzi czy nie. A ewentualny wyrok sądu ma charakter jedynie
    deklaratywny - czyli stwierdzający stan faktyczny - "nieważność umowy",
    a nie charakter konstytutywny, to jest dopiero "powodujący" nieważność.

    --
    @2008 Johnson

    "Koniec świata się zbliża ..."