  • Data: 2021-10-03 13:52:41
    Temat: Re: Ucieczka strazniczki
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com> szukaj wiadomości tego autora

    On 2021-10-03, Robert Tomasik <r...@g...pl> wrote:

    > Pewnie to silnie zależy od tego, kto go będzie sądził. Weź pod uwagę,
    > jakie były rozbieżności w orzecznictwie były choćby w takiej Polsce. Te
    > same czyny były albo zbrodniami, albo przejawami skrajnego bohaterstwa.
    >
    > Jeśli chodzi o II WS, to Niemców osądzono za ludobójstwo, a takiego
    > Stalina nigdy - choć wielkiej różnicy nie było. Generalnie, to silnie
    > zależy od tego, kto wygrał.
    >
    > Dlatego przeważnie warto kierować się po prostu zasadami etyki, a nie
    > lokalnymi interpretacjami prawa.

    Tu jest więcej:
    https://www.rp.pl/spoleczenstwo/art18972401-rusza-je
    den-z-ostatnich-procesow-za-zbrodnie-nazistowskie
    "Do pracy w obozie zgłosiła się sama w wieku 18 lat. Była wtedy
    członkinią cywilnych struktur SS. Pochodziła z Kalthof (po wojnie
    Kałdowo) w pobliżu Malborka."
    [..]
    "W procesach zbrodniarzy najczęściej argumentowano, że wypełniali
    rozkazy i za ich niewykonanie groziły konsekwencje.
    - To nieprawda. Można było wnioskować bez żadnych konsekwencji
    o przeniesienie, najczęściej na front. W czasie procesu strażnika w
    Sttuthofie historycy wskazywali też przed sądem, że nie zarejestrowano
    przypadku rozstrzelania czy pozbawiania życia w inny sposób służących w
    obozach za prośbę o przeniesienie. W 14 przypadkach przeniesienia na
    front, nie wrócił jeden tam skierowany"[..]

    --
    Marcin