  • Date: Sat, 13 May 2006 16:46:46 +0200
    From: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Spotkanie samochodu z rowerzystą na przejściu dla pieszych

    Marcin Żyła wrote:

    > Jak to szło? Nie zachował bezpiecznej prędkości, nie dostosował
    > prędkości do warunków ruchu, nie stosował zasdy ograniczonego
    > zaufania... nie... wszystko rowerzysta.

    Twoje niezrozumienie przepisów jest kompletne. Ciesz się, że nie jestem
    władny, bo byś miał do zdawania zaostrzony test kontrolny ;->

    1. prędkość była bezpieczna. Dopóki jakiś palan nie zajechał drogi (nie
    wymusił pierwszeństwa).

    2. zasada ograniczonego zaufania dotyczy sytuacji, w której widać obiekt
    co do którego istnieją poszlaki, że zachowa się niezgodnie z
    przepisami - czyli np. pędzący na wprost na czerwonym samochód.
    Skręcający samochód z reguły zwalnia (bo musi) i ma wszelkie szanse
    zatrzymać się przed przejściem/przejazdem. Dopóki na pojazdach
    półślepych debili, który zwyczajnie nie patrzą przy skręcaniu, nie
    pojawią się stosowne z daleka widoczne oznaczenia - podstaw do
    zastosowania ograniczonego zaufania raczej nie ma. Zwłaszcza że często
    tacy pacjenci zamiaru skrętunie sygnalizują.

    > Samochód jest dużo większy, ma przewidywalny tor, ma migacze, zatrzymuje
    > się.

    Ten się nie zatrzymał. Mimo, że POWINIEN się zatrzymać i skręcając
    musiał (fizyka) zwolnić, więc wyglądało na to, że planuje się zatrzymać.

    Skąd rowerzysta mógł wiedzieć, że za kierownicą siedzi niewidomy?

    > Jeżeli pedalarz nie widzi / reaguje tylko wpada na przeszkode...

    Jasne, celowo wpadł na samochód. Chciał go rozjechać...

    Ty może czasem pomyśl, hmm?