  • Data: 2009-03-20 10:11:19
    Temat: Re: Spółka Cywilna....
    Od: Tristan <n...@s...pl> szukaj wiadomości tego autora

    W odpowiedzi na pismo z piątek 20 marzec 2009 11:04
    (autor stebi
    publikowane na pl.soc.prawo,
    wasz znak: <gpvpn4$1mim$1@opal.icpnet.pl>):

    > Chcę ze znajomym założyć własną firmę. Oboje wkładamy tyle samo kasy i
    > dzielimy się równo zyskami/stratami. Wyczytałem, że najlepiej jest
    > założyć S.C.,

    O ile mu ufasz bezgranicznie. Bo jak zechce, to tak cię wyciula, że
    popłyniesz na 5 pokoleń w przód.

    > ale mogę się mylić? O ile dobrze rozumiem, to sens jest
    > taki, że każdy z nas zakłada własną działalność, a potem zawiązujemy
    > spółkę, tak?

    Tak.

    > Każdy z nas płaci osobno podatki, ZUSy i inne rzeczy?

    I tak i nie. PKPiR (zakładam, że chcecie być na PKPiR) prowadzicie wspólną i
    rejestry VAT wspólne. VAT rozliczacie wspólnie jako s.c., a PIT zgodnie z
    udziałami (pewnie 50/50, ale niekoniecznie)

    > Jakie są opłaty związane z prowadzeniem takiej działalności z
    > wyłączeniem podatków (mam na myśli ZUS, zdrowotne, itp.)

    Takie same, jak w przypadku niespółki. Każdy przedsiębiorca jest osobno,
    tylko dla danych celów gospodarczych prowadzą wspólną księgowość oraz
    wspólne działania podejmują.

    > Jestem jeszcze studentem, a kolega posiada umowę o pracę na pełen etat.

    No więc ty płacisz pełny ZUS, z dokładnością do ulg dla nowodziałających, a
    on płaci tylko zdrowotne (około 200zł). PIT zgodnie z wyliczeniami z ksiąg.

    --
    Tristan