    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Skutki odmowy wpuszczenia wspolwlasiciela do mieszkania
    Date: Tue, 27 May 2008 10:56:41 +0200

    On Tue, 27 May 2008, Marcin Debowski wrote:

    > Oj chyba nie. Ja w ogóle nie rozumiem sensu tego art. cytowanego przez
    > Gotfryda, bo jesli się jest posiadaczem to sie włada a jak posiadanie
    > naruszono to się nie włada i nie jest się juz posiadaczem.

    IMO idzie o dwie rzeczy:
    - prawo do obrony koniecznej oraz prawo do "niezwłocznego" przywracania
    posiadania w razie zamachu na posiadanie
    - odpowiedzialność zamachowca

    Całość IMO sprowadza się do ograniczania praw właściciela lub innego
    legalnego posiadacza (który został "wywłaszczony" z posiadania).
    Państwo postanawia, że "legalny" jest zobowiazany uzyskać NAJPIERW
    decyzję sądu i zastosować środki prawne (komornik).
    O ile rozumiem, w razie "naruszenia posiadania" w układzie takim iż
    jest posiadacz legalnego prawa do rzeczy/nieruchomości oraz
    "nielegalny" (w złej wierze) posiadacz tejże, w .pl ten drugi korzysta
    z ochrony.

    > Inaczej mówiąc jak można przywracać coś czym się włada
    > a jesli sie nie włada to już tego przypadku ten art. nie dotyczy.

    Przepis szczególny uchyla przepis ogólny.
    KC 343 ma pierwszeństwo przed 342!

    pzdr, Gotfryd